Wij zijn in snel tempo bezig met het digitaliseren van onze collectie. Heeft u een archiefstuk nodig dat nog niet gedigitaliseerd is, dan kunnen we dat voor u scannen. Niet alle archiefstukken komen in aanmerking voor digitaliseren: stukken jonger dan 70 jaar, auteursrechtelijk beschermd materiaal, stukken met persoonsgegevens en stukken met een slechte materiële staat of een bijzonder formaat (bijvoorbeeld groter dan A2 of charters). Wij digitaliseren elke twee weken anderhalve meter archief. Is dat maximum bereikt, dan schuift de aanvraag door naar de volgende week.

Stappenplan digitaliseren op verzoek

  1. Stap 1

    Zoek de beschrijving

    Zoek via de archieftoegangen het archiefstuk dat u wilt laten scannen. Een inventarisnummer wordt altijd in zijn geheel gescand: van kaft tot kaft. Ook lege pagina's worden mee gescand, tenzij anders vermeld.

  2. Stap 2

    Bekijk de details

    Klik de beschrijving open totdat u het symbooltje met de cd-rom ziet. Hiermee kunt u een aanvraag indienen.

  3. Stap 3

    Geen symbooltje?

    Ziet u geen symbooltje? Dan kan het stuk niet via ‘scannen op verzoek’ worden gedigitaliseerd. U kunt het stuk wel in origineel raadplegen op onze studiezaal.

  4. Stap 4

    Vraag aan via uw studiezaal account

    Maak hierna een account aan op Mijn Studiezaal. Heeft u al een account? Log dan in. Nu kunt u op het symbooltje met de cd-rom klikken.

  5. Stap 5

    Terugkoppeling

    Indien het inventarisnummer aan de eisen voldoet, staat het stuk binnen twee tot vijf weken online. U ontvangt een mailtje met een link. Wij laten u via een de mail ook weten wanneer uw verzoek niet kan worden gehonoreerd.