Forum Het Utrechts Archief Het Utrechts Archief

Forum

Forum van het Utrechts Archief

1. Yvonne Eekhoudt
  2. Spoorwegen
  3. maandag, 03 juli 2017
Op 28 mei 1944 is er een beschieting van een trein geweest tussen Amsterdam en Utrecht. Hierbij is o.a. de tante van mijn man, Anna Amalia Loot, omgekomen maar ook de machinist Johannes Hendrikus Marinus Visser en nog zeker 6 andere personen. De overlijdensaktes zijn opgemaakt op 30 mei 1944, die heb ik hier in het Utrechts archief gevonden. Over deze beschieting kan ik echter helemaal niets vinden. Bestaat hier documentatie van bij de Spoorwegen? De dood van deze tante is met raadsels omkleed en wij kunnen het aan niemand meer vragen. Er gaan verschillende verhalen de ronde. Dat ze in het verzet zat (het NIOD heeft geen info) of juist fout was en dat dit een internationale trein naar Duitsland was met vluchtende Duitsers etc. Wij zijn dus echt nieuwschierig naar de ware toedracht van deze gebeurtenis.
Reacties (3)
Victor Lansink Geaccepteerde antwoord
001" target="_blank">http://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:011119040:mpeg21:p001
In het artikel staat nergens waar en wanneer precies dit incident plaatsvond, maar ik vermoed dat het om "Maarsbergen" gaat.
Verder lijkt er niet zoveel te vinden te zijn, alleen een paar vermeldingen zonder veel details in het bulletin van de Voorlichtingsdienst. en de Vrije Gedachte.
Zoek bij de kranten op delpher op "beschoten", "trein" en evt. gecombineerd met "Maarsbergen"in het jaarvak 1944.

Met vriendelijke groet,
Victor Lansink
  1. meer dan een maand geleden
  2. Spoorwegen
  3. # 1
yvonne eekhoudt Geaccepteerde antwoord
Beste mijnheer Lansink,
Heel erg bedankt voor al deze informatie. Ik ga eens even verder zoeken in Delpher. Is er nog een onderwerp waar ik makkelijk op kan zoeken?
  2. Spoorwegen
  3. # 2
Geachte mevrouw Eekhoudt,
Er is een register met treinbeschietingen te vinden in het bij ons aanwezige archief van de Dienst van Exploitatie van NS (archieftoegang 943, inv. nr. 665) alsmede een overzicht van treinbeschietingen in het boek "Het Spoorwegbedrijf in oorlogstijd" van C. Huurman op 28 mei 1944 (blz. 462). Uit beide bronnen wordt niet meteen duidelijk bij welke beschieting (er waren er meerdere die dag op verschillende plaatsen) Anna Loot is omgekomen, maar ik vermoed dat het gaat om de beschieting van trein 541 tussen Maarsbergen en De Klomp. Dit was een elektrische trein, op weg van Amsterdam naar Arnhem en het incident vond plaats om 15.35. Dat komt in ieder geval overeen met het tijdstip van overlijden in de akte van Anna Loot (en van J.H.M. Visser), hoewel als plaats van overlijden Utrecht wordt opgegeven, maar mogelijk zijn alle slachtoffers (dood of levend) in allerijl naar Utrecht gebracht en is men daar pas tot identificatie, en vaststelling overgegaan. Ook een tegenstrijdigheid is dat er volgens de rapportage (die uiterst summier is) geen NS-personeel omgekomen zou zijn. Toch komt naar mij idee de gebeurtenis bij Maarsbergen het beste in de buurt bij het noodlot dat Anna Loot en machinist Visser (en nog 19 andere dodelijke slachtoffers!) is overkomen. Een uitgebreid rapport over deze gebeurtenis heb ik niet kunnen vinden, maar dat moet vast ergens zijn. In Het Volk van 3 juni 1944 (te vinden via Delpher.nl) zijn twee foto's van de beschieting te vinden alsmede een ook door andere kranten herhaalde en tamelijk vage verslaggeving ervan.
Met vriendelijke groet, Victor Lansink (HUA)
  2. Spoorwegen
  3. # 3
  • Pagina :
  • 1

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.
Wees een van de eersten om op dit bericht te reageren!
Gast
Uw antwoord
U mag enquêtes opnemen in uw bericht. De enquête verschijnt dan in uw bericht.
Opties voor stemmen
Captcha
Om de website te beschermen voor bots en andere ongeoorloofde scripts, vragen we u de captcha code in te vullen voor u uw vraag stelt.