Forum Het Utrechts Archief Het Utrechts Archief

Forum

Heeft u een vraag? Op ons forum delen gasten kennis en ervaring met elkaar. Ook geven onze medewerkers uit de studiezaal binnen een dag antwoord uw vraag. Zo helpen we elkaar samen verder.

Om iedereen zo goed mogelijk te kunnen helpen, willen we u vragen de gebruiksregels van het forum goed door te lezen. 

Forum van het Utrechts Archief

1. Frank Verkerk
  2. Voorouderplein
  3. zaterdag, 21 oktober 2017
Op 3/5 1670 trouwt Maria Cornelisdr. Verkerck met Jan Claes Modens te Vleuten.

Op 24/5 1675 trouwt haar broer Jan Cornelisz. Verkerck met Metje Jans van der Puijll, ook te Vleuten.

Maria en Jan zijn beide de kinderen van een en dezelfde Cornelis Verkerck. Zijn bestaan blijkt enkel uit het patroniem op de trouwacten. Helaas is dit het enige dat bekend is over Cornelis. Mogelijk was hij bakker te Vleuten, mogelijk kwam hij ergens anders uit de omgeving.
Heeft u meer informatie over Cornelis?
Reacties (2)
Frank Verkerk Geaccepteerde antwoord
Geachte heer Vervaart,

Hartelijk dank voor uw antwoord.

Dat de naam Cornelis Verkerck vaker voorkomt in die omgeving is mij bekend, maar vanaf de "onderkant" aansluiting te vinden lukt mij niet. Ik hoopte dat iemand vanuit zijn/haar genealogie meer duidelijkheid kon verschaffen. Temeer daar er van Maria ( of Marichgen) en Jan (mijn oudbetovergrootvader van vaders' zijde) geen doopgegevens te vinden zijn, vraag ik mij sterk af of zij wel uit de provincie Utrecht komen. Helaas wordt zoeken dan de welbekende speld in de hooiberg.
  1. meer dan een maand geleden
  2. Voorouderplein
  3. # 1
Otto Vervaart Geaccepteerde antwoord
Geachte heer Verkerk,

vriendelijk dank voor uw vraag! Voor een antwoord daarop kunt u beginnen op onze site met een algemene zoekactie via het zoekformulier. Bij een eerste poging merkt u dan meteen dat meerdere mensen in Utrecht in de tweede helft van de zeventiende eeuw de naam Cornelis Verkerck droegen. In de akte uit 1670 wordt gemeld dat de afkondiging eerst in Utrecht had plaatsgevonden, en daarna in Vleuten. Op onze site kunt u een scan van dit stuk en andere stukken raadplegen.
Het is wel noodzakelijk om bij iedere vermelding na te gaan of hier werkelijk sprake is van de vader van Maria (in het stuk uit 1670 Marichgen, Marietje genoemd) en Jan. Indien men dit nalaat, maakt u koppelingen in een stamboom of stamreeks die niet correct zijn. Dit wordt extra van belang wanneer anderen op uw onderzoek gaan steunen. Het valt niet uit te sluiten dat er niet met zekerheid meer valt te zeggen over deze persoon. Over het beroep van deze Cornelis kunt u mogelijk in andere bronnen van Het Utrechts Archief meer vinden, wellicht ook elders. Via www.archieven.nl kunt u in vele Nederlandse archieven tegelijk zoeken.

Met vriendelijke groet,

Otto Vervaart
  1. meer dan een maand geleden
  2. Voorouderplein
  3. # 2
  • Pagina :
  • 1

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.
Wees een van de eersten om op dit bericht te reageren!
Gast
Uw antwoord
U mag enquêtes opnemen in uw bericht. De enquête verschijnt dan in uw bericht.
Opties voor stemmen
Captcha
Om de website te beschermen voor bots en andere ongeoorloofde scripts, vragen we u de captcha code in te vullen voor u uw vraag stelt.