Forum Het Utrechts Archief Het Utrechts Archief

Forum

Heeft u een vraag? Op ons forum delen gasten kennis en ervaring met elkaar. Ook geven onze medewerkers uit de studiezaal binnen een dag antwoord uw vraag. Zo helpen we elkaar samen verder.

Om iedereen zo goed mogelijk te kunnen helpen, willen we u vragen de gebruiksregels van het forum goed door te lezen. 

Forum van het Utrechts Archief

1. Simon Wijnbergen
  2. Overige vragen
  3. dinsdag, 26 september 2017
Waar kan men eventuele naamsaannamens vinden ?
Ik ben geintrigeerd van Salomon Andries van Wijnbergen, geboren 1760 (waar ?) en overleden in Woerden op 18/4/1833.
Doordat ik niet in Nederland woon, wil ik dit graag vinden via het internet.
Reacties (4)
Simon Wijnbergen Geaccepteerde antwoord
Beste Heer Vervaart,
Hartelijk dank voor Uw uitgebreide antwoord.
Ik hoop zeker gebruik te maken van alle websites, die U noemde. Met Eindhoven ben ik wel bekend (mijn vader is daar nog geboren) en ook CBG heeft me meerdere informaties gegeven.
Met vriendelijke groeten, Simon Wijnbergen.
  1. meer dan een maand geleden
  2. Overige vragen
  3. # 1
Otto Vervaart Geaccepteerde antwoord
Geachte heer Wijnbergen,

het Nationaal Archief heeft op de onderzoekssite GahetNA een gids gemaakt over het zoeken naar gegevens over naamsverandering, zie www,gahetna.nl. Tussen 1814 en 1989 hoorde Woerden bij de provincie Zuid-Holland. Het Regionaal Historisch Centrum Rijnstreek en Lopikerwaard te Woerden heeft uitgebreide persoonsindexen gemaakt op http://rhcrijnstreek.nl/bronnen/indexen, inclusief registratie van geboortes en huwelijken, maar er zijn geen aparte registers van naamswijziging. U kunt er wel zoeken met de zoekterm wijizigingsakte. Voor archiefstukken over Leiden kunt u kijken bij Erfgoed Leiden, https://www.erfgoedleiden.nl/, en voor Eindhoven kunt u terecht bij het RHC Eindhoven, www.rhc-eindhoven.nl. Het CBG Centrum voor Familiegeschiedenis, een centrale plek in Nederland voor genealogie, cbg.nl/, meldt op de website niets over naamsverandering.

Naamswijzigingen werden gepubliceerd in staatsbladen, met name sinds ze per Koninklijk Besluit werden vastgesteld. De Staatscourant en andere officiële publicaties, ook uit de Franse tijd, zijn gedigitaliseerd op het platform Delpher. Het zoeken in Delpher is soms niet eenvoudig. Ik attendeer u wel alvast op het Staatkundig dagblad van de Zuiderzee van 14 december 1813, waarin onlusten in Woerden worden beschreven, waarbij ook uw familie wordt genoemd. Hopelijk brengt deze informatie u weer iets verder.

Met vriendelijke groet,

Otto Vervaart
  2. Overige vragen
  3. # 2
Simon Wijnbergen Geaccepteerde antwoord
Beste Mevr. Breij,
Doordat Uw email in mijn junkmail terecht kwam, ben ik wat laat met antwoorden.
In 1811 woonde Salomon Andries van Wijnbergen, met 2de vrouw Rebecca Jacobs Pinas, in Woerden, waar ook (zover mij bekend) 3 van zijn kinderen omtrent deze tijd geboren werden. Ik neem dus aan, dat er in deze plaats gezocht moet worden.
Ik zelf ben een naazaat van Salomon Levie, die samen met zijn broer Israel Levie, de naam van WIJNBERG, aannam in 1811 in Eindhoven. Zijn zoon Levie Salomon woonde op dat moment in Leiden en maakte er WIJNBERGEN van. Deze verhuisde in 1815 terug naar Woensel, Ehv. waar hij geboren was.
Salomon Levie Wijnberg was geboren in Weilersbach, Koninkrijk Wuertemberg, omtrent 1732.
Door het vele gebruik van dezelfde voornamen in deze families, intrigeerd het me te weten of er enigerlei relatie is te vinden.
Hartelijk dank voor Uw antwoord. Simon Wijnbergen.
  2. Overige vragen
  3. # 3
Dienstverlening Geaccepteerde antwoord
In ons archievenoverzicht vind ik geen "Registers van Naamsaanneming", zoals die van sommige Nederlandse gemeenten bewaard zijn gebleven. Om welke plaats/stad gaat het u?

Mieke Breij
Het Utrechts Archief
  2. Overige vragen
  3. # 4
  • Pagina :
  • 1

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.
Wees een van de eersten om op dit bericht te reageren!
Gast
Uw antwoord
U mag enquêtes opnemen in uw bericht. De enquête verschijnt dan in uw bericht.
Opties voor stemmen
Captcha
Om de website te beschermen voor bots en andere ongeoorloofde scripts, vragen we u de captcha code in te vullen voor u uw vraag stelt.