Forum Het Utrechts Archief Het Utrechts Archief

Forum

Heeft u een vraag? Op ons forum delen gasten kennis en ervaring met elkaar. Ook geven onze medewerkers uit de studiezaal binnen een dag antwoord uw vraag. Zo helpen we elkaar samen verder.

Om iedereen zo goed mogelijk te kunnen helpen, willen we u vragen de gebruiksregels van het forum goed door te lezen. 

Forum van het Utrechts Archief

  1. Antoon Stevens
  2. Archiefmateriaal aanbieden
  3. donderdag, 03 augustus 2017
I have a copy of my grandfather Driessen Franscis service record 'volgnummer 31399 . Please could you explain the meaning of pl 38, pl 39, pl31' pl35, pl27 etc etc etc, which are under the column MUTATIEN standplaatsen. What is a standplaats and where are they located on the Bels Lijntje. Franscis worked as a weg wachter, but can you tell me what work duties that he performed.
I have read with interest articles on Bels Lijntje.
I can read Dutch but unfortunately, cannot write it. I left Nederland aged 7 in 1948.
Any help you may be able to give would be most appreciated.
Reacties (1)
Geachte heer Stevens,
Voor mijn gemak reageer ik in het Nederlands in de veronderstelling dat u dit goed kunt begrijpen. Francis Driessen werkte van 1914 tot 1923 als wegwerker in verschillende ploegen aan de spoorlijn Tilburg-Baarle Nassau Grens. Een ploeg (afkorting: pl) was een groep mannen (wegwerkers met een voorman-wegwerker) die zich bezig hielden met het dagelijkse onderhoud aan een spoorlijn (ballast schiften, dwarsliggers vervangen, schroeven en bouten controleren, mechanische installaties onderhouden etc). De ploegen hadden een nummer volgens een onderverdeling binnen een bepaalde sectie ("sie";), zeg maar een regio, in dit geval Breda. In 1924 werd Francis Driessen overgeplaatst naar een ploeg die het onderhoud deed tussen Deurne en Horst-Sevenum. In 1925 ging hij naar ploeg 33 te Boxtel, in 1926 naar ploeg 40, ergens in de sectie (sie) Breda.
Vanaf 1933 is hij wegwachter op wachtpost 18 (wp 18) tussen (zoals het op de personeelsstaat vermeld staat) "Den Bosch en Berkel-Enschot", waar hij verantwoordelijk was voor de bewaking van een of meer spoorwegovergangen (sluiten/openen overwegbomen, doorseinen van treinen). Kennelijk bleef hij daarnaast ook wegwerker op dit baanvak. Mogelijk was zijn vrouw ook overwegwachteres. Wachtpost 18 stond overigens bij de halte Vught aan de spoorlijn Tilburg-Vught. Let op: dat is niet het station Vught dat aan de lijn Den Bosch-Boxtel ligt, maar Vught Halte aan de lijn naar Tilburg. Wachtpost 18 stond aan de Loyolalaan in Vught. Zie voor meer informatie ook https://www.bhic.nl/ontdekken/verhalen/wachtpost-18-vught
  • Pagina :
  • 1


Er zijn nog geen reacties op dit bericht.
Wees een van de eersten om op dit bericht te reageren!
Gast
Uw antwoord
U mag enquêtes opnemen in uw bericht. De enquête verschijnt dan in uw bericht.
Opties voor stemmen
Captcha
Om de website te beschermen voor bots en andere ongeoorloofde scripts, vragen we u de captcha code in te vullen voor u uw vraag stelt.