Forum Het Utrechts Archief Het Utrechts Archief

Forum

Heeft u een vraag? Op ons forum delen gasten kennis en ervaring met elkaar. Ook geven onze medewerkers uit de studiezaal binnen een dag antwoord uw vraag. Zo helpen we elkaar samen verder.

Om iedereen zo goed mogelijk te kunnen helpen, willen we u vragen de gebruiksregels van het forum goed door te lezen. 

Forum van het Utrechts Archief

  1. Antoon Stevens
  2. Archiefmateriaal aanbieden
  3. donderdag, 03 augustus 2017
I have a copy of my grandfather Driessen Franscis service record 'volgnummer 31399 . Please could you explain the meaning of pl 38, pl 39, pl31' pl35, pl27 etc etc etc, which are under the column MUTATIEN standplaatsen. What is a standplaats and where are they located on the Bels Lijntje. Franscis worked as a weg wachter, but can you tell me what work duties that he performed.
I have read with interest articles on Bels Lijntje.
I can read Dutch but unfortunately, cannot write it. I left Nederland aged 7 in 1948.
Any help you may be able to give would be most appreciated.
Reacties (3)
Geachte heer Stevens,
Voor mijn gemak reageer ik in het Nederlands in de veronderstelling dat u dit goed kunt begrijpen. Francis Driessen werkte van 1914 tot 1923 als wegwerker in verschillende ploegen aan de spoorlijn Tilburg-Baarle Nassau Grens. Een ploeg (afkorting: pl) was een groep mannen (wegwerkers met een voorman-wegwerker) die zich bezig hielden met het dagelijkse onderhoud aan een spoorlijn (ballast schiften, dwarsliggers vervangen, schroeven en bouten controleren, mechanische installaties onderhouden etc). De ploegen hadden een nummer volgens een onderverdeling binnen een bepaalde sectie ("sie";), zeg maar een regio, in dit geval Breda. In 1924 werd Francis Driessen overgeplaatst naar een ploeg die het onderhoud deed tussen Deurne en Horst-Sevenum. In 1925 ging hij naar ploeg 33 te Boxtel, in 1926 naar ploeg 40, ergens in de sectie (sie) Breda.
Vanaf 1933 is hij wegwachter op wachtpost 18 (wp 18) tussen (zoals het op de personeelsstaat vermeld staat) "Den Bosch en Berkel-Enschot", waar hij verantwoordelijk was voor de bewaking van een of meer spoorwegovergangen (sluiten/openen overwegbomen, doorseinen van treinen). Kennelijk bleef hij daarnaast ook wegwerker op dit baanvak. Mogelijk was zijn vrouw ook overwegwachteres. Wachtpost 18 stond overigens bij de halte Vught aan de spoorlijn Tilburg-Vught. Let op: dat is niet het station Vught dat aan de lijn Den Bosch-Boxtel ligt, maar Vught Halte aan de lijn naar Tilburg. Wachtpost 18 stond aan de Loyolalaan in Vught. Zie voor meer informatie ook https://www.bhic.nl/ontdekken/verhalen/wachtpost-18-vught
  1. meer dan een maand geleden
  2. Archiefmateriaal aanbieden
  3. # 1
Antoon Stevens Geaccepteerde antwoord
Attention Mr Victor Lansink (Het Utrechts Archief)

Thank you for your comprehensive response to my inquiry, which was a great help in understanding my Grandfather’s Railway career.

Your explanations have however raised three questions.

1) The ‘ploeg’ or ‘Pl’ was followed by a number designating a sub-division with-in a certain section of a rail route. Is it possible to establish the location of those numbers on the railline.
2) On July 2, 1933, Franscis was promoted and transferred to Zuid-Oost ‘Wachtpost 18’ and on his ‘mutatien’ is recorded ‘den Bosch Berkel –Enschot’. It seems rather a long stretch of railway line to monitor from the ‘wachtpost ‘Pl18.
3) I notice a three-year gap in his service record. Can you speculate a reason for the layoff and subsequent promotion in 1933.

I would appreciate should you be able to clarify the above.
Thank you for bringing my grandfather Franscis’ story on the railways to life for me.

Antoon Stevens.
  1. meer dan een maand geleden
  2. Archiefmateriaal aanbieden
  3. # 2
Geachte heer Stevens,

Hierbij nog enkele antwoorden op uw nadere vragen:

1 – Helaas is mij geen overzicht bekend van de verschillende ploegen en waar zij gestationeerd waren of wat hun werkgebied was. Mogelijk waren het ook redelijk mobiele ploegen en konden ze op diverse trajecten ingezet worden. Zo was het althans in later jaren wel georganiseerd (“vliegende ploegen”). Misschien weet iemand anders die het forum leest hier meer bijzonderheden over.

2 – Den Bosch – Berkel-Enschot is niet meer dan een aanduiding voor het baanvak waar wachtpost 18 gelokaliseerd was. Toen Francis Driessen op wp 18 kwam te wonen, was hij geen wegwerker meer, maar wegwachter, dus bediener van de spoorwegovergang ter plaatse. Zijn werkgebied was vanaf toen dus alleen bij wachtpost 18 in Vught.

3 – Tussen 1 okt. 1926 en 4 mei 1930 heeft er geen enkele mutatie plaatsgevonden in zijn loopbaan. Kennelijk veranderde er niets in die jaren, maar misschien is hij ook een tijd ziek geweest. In ieder geval zou zijn switch van wegwerker naar (over-)wegwachter er op kunnen duiden dat het fysiek wat minder goed met hem ging, maar dat blijkt verder niet uit de personeelsstaat.

Met vriendelijke groet, Victor Lansink
  1. meer dan een maand geleden
  2. Archiefmateriaal aanbieden
  3. # 3
  • Pagina :
  • 1


Er zijn nog geen reacties op dit bericht.
Wees een van de eersten om op dit bericht te reageren!
Gast
Uw antwoord
U mag enquêtes opnemen in uw bericht. De enquête verschijnt dan in uw bericht.
Opties voor stemmen
Captcha
Om de website te beschermen voor bots en andere ongeoorloofde scripts, vragen we u de captcha code in te vullen voor u uw vraag stelt.