Het Utrechts Archief Het Utrechts Archief Het Utrechts Archief

Forum

Heeft u een vraag? Op ons forum delen gasten kennis en ervaring met elkaar. Ook geven onze medewerkers uit de studiezaal binnen een dag antwoord uw vraag. Zo helpen we elkaar samen verder.

Om iedereen zo goed mogelijk te kunnen helpen, willen we u vragen de gebruiksregels van het forum goed door te lezen. 

Forum van het Utrechts Archief

  1. H. Brands
  2. Spoorwegen
  3. zaterdag, 25 februari 2017
Ik wil meer weten over de levensloop van de stoomlocomotieven NS 3709 en NS 3806. Met name over de periode van de tweede wereldoorlog en daarna.
Klopt het dat deze locomotieven als gevolg van beschietingen of bombardementen te Amersfoort zwaar zijn beschadigd?
Zo ja, wat is er daarna mee gebeurd?
Reacties (1)
Paul Henken Geaccepteerde antwoord
Geachte heer Brands,

Over de beide door u genoemde locomotieven kan ik het volgende meedelen.

De 3709 kwam op 2 november 1942 te Zwolle in depot, op 23 februari van het jaar daarop was een bezoek aan de werkplaats noodzakelijk vanwege een beschieting. Na stationeringen in Hengelo en opnieuw Zwolle volgde op 16 maart 1944 groot onderhoud in de werkplaats. Hierna was de 3709 in Roosendaal gehuisvest tot de spoorwegstaking. Hierna zijn we het spoor even bijster, maar op 29 mei 1945 stond de loc in zwaar beschoten toestand zonder tender opgeborgen in de dieselloods te Utrecht. Herstel werd niet meer zinvol geacht en op 1 mei 1947 werden de restanten afgevoerd en op 19 januari 1948 voor sloop verkocht.

De 3806 was per 27 augustus 1942 in Nijmegen onderdak en verhuisde op 2 juli 1943 naar depot Rietlanden. Op 20 december dat jaar zag Nijmegen de Jumbo terug, waarna op 19 mei 1944 een Grote Herstelling in de werkplaats noodzakelijk werd. Op 13 juni was ze 'terug op honk' maar voor hoe lang is niet geheel zeker: in het standplaatsoverzicht van 8 september 1944 wordt de machine opgevoerd als behorend tot het bestand van depot Roosendaal.
Tijdens de spoorwegstaking ging de 3806 op transport naar Duitsland, waar ze na de bevrijding in de plaats Lehrte werd teruggevonden. Op 8 januari 1946 vond de repatriëring plaats, op 4 juni volgde overbrenging naar Werkspoor Amsterdam voor herstelling. Toen dit herstel gereed kwam op 22 oktober was er reden voor een bescheiden feestje: de 3806 was namelijk de 25e voor de NS gereviseerde loc.
De lijst met naoorlogse standplaatsen is lang, maar ook weer niet zo lang dat de loc het einde van de stoomtractie bij de NS meemaakte. Op 24 februari 1955 verdween de loc uit de boeken, waarna Dotremont een einde aan haar bestaan maakte.

Vriendelijke groet
Paul Henken
  1. 2 weken geleden
  2. Spoorwegen
  3. # 1
  • Pagina :
  • 1


Er zijn nog geen reacties op dit bericht.
Wees een van de eersten om op dit bericht te reageren!
Gast
Uw antwoord
U mag enquêtes opnemen in uw bericht. De enquête verschijnt dan in uw bericht.
Opties voor stemmen
Captcha
Om de website te beschermen voor bots en andere ongeoorloofde scripts, vragen we u de captcha code in te vullen voor u uw vraag stelt.