Het Utrechts Archief nodigde affichekenner Arjan den Boer uit om een affiche uit de Jaarbeurs-collectie uit te lichten. Wat maakt dit affiche zo bijzonder? In dit filmpje vertelt hij over de ontwerper, Henri Pieck, en de manier waarop deze het affiche vorm heeft gegeven.

Bekijk hier wat hij erover zegt

Over Arjan den Boer

Arjan den Boer is publicist over geschiedenis, design, monumenten en architectuur. Hij schrijft onder meer voor De Utrechtse Internet Courant (DUIC). Verder is hij affiche-specialist, reden voor Het Utrechts Archief om hem te vragen iets te vertellen over zijn favoriete affiche uit de tentoonstelling De mooiste affiches van de Jaarbeurs. Hij koos een affiche uit 1934 van de bekende ontwerper Henri Pieck.

De Jaarbeurs als brandglas

Henri Pieck was de broer van Anton Pieck. In tegenstelling tot Anton, die teruggreep op het verleden, ging Henri meer de modernistische kant op. Vanaf 1925 ontwierp hij affiches voor de Jaarbeurs. Hij was degene die het kenmerkende logo van de Jaarbeurs ontwierp: een U met een gevleugelde helm erboven. Dit logo wordt nog steeds gebruikt en komt ook terug in dit affiche, namelijk in het brandglas dat de handelsgod Mercurius vasthoudt. Het glas bundelt het zonlicht zodat het op de rood- en geelgekleurde fabrieken valt. De Nederlandse industrie wordt dus letterlijk in het zonnetje gezet, wat de functie van de Jaarbeurs goed uitbeeldt.