Archieven Het Utrechts Archief Het Utrechts Archief

Uw zoekacties: Academisch Ziekenhuis Utrecht, bestuur, 1990-1999

1124-3 Academisch Ziekenhuis Utrecht, bestuur, 1990-1999

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Academisch Ziekenhuis Utrecht 1990-1999
Geschiedenis van het archief
Verantwoording van de inventarisatie
1124-3 Academisch Ziekenhuis Utrecht, bestuur, 1990-1999
Inleiding
Verantwoording van de inventarisatie
In 2005 gaf het Universitair Medisch Centrum Utrecht (UMCU) aan Doxis Informatiemanagers opdracht tot de bewerking van het (semi-)statisch archief van de Raad van Bestuur uit de periode 1990-1999. Deze bewerking hield in de selectie en bewerking van de archieven van de Raad van Bestuur met een bijbehorende beschrijvende inventaris.
De uitvoering van deze opdracht heeft plaatsgevonden van december 2005 tot en met mei 2006. Deze opdracht werd begeleid door de heer R. Schoonebeek van het UMCU en de heer K. van Vliet van Het Utrechts Archief. De opdracht was te plaatsen als een vervolg op de eerdere opdrachten door Doxis uitgevoerd waarbij de volgende archiefblokken zijn bewerkt: 1925-1980, 1970-1979 en 1980-1989. Als onderdeel van het archief van de Raad van Bestuur is in dit blok ook het bouwarchief van de nieuwbouw van het AZU (1960-1991) bewerkt en beschreven als apart onderdeel binnen de inventaris. In 2015 is door Doxis Informatiemanagers in opdracht van het UMCU, op verzoek van Het Utrechts Archief, de inventaris op een aantal punten aangepast.
Het archief was in 2005 verdeeld over twee ruimtes opgeslagen en op twee verschillende manieren geordend. Het deel dat de periode 1990-1997 beslaat stond in de archiefruimte en besloeg 56 m. Dit deel (1990-1997) is op dossierniveau beschreven en in omslagen in archiefdozen verpakt. Het archief van de periode 1998-1999 was opgeslagen in de kelder en besloeg 14 m.
De beide delen van het archief zijn ontsloten middels een dossierinventaris.
Het bouwarchief was reeds ontsloten door een dossierinventaris en is in deze opdracht materieel verzorgd. Het archief was geplaatst in de archiefruimte van de Raad van Bestuur en besloeg 3,5 m.
De stukken waren geordend volgens een consequent doorgevoerde numerieke ordening, die blijk gaf van een achterliggend rubriekenstelsel. Bij de bewerking in 2005 is dit rubriekenstelsel overgenomen en zijn de stukken in de ordeningswijze van het archiefdeel van 1980-1989 geplaatst. Hierdoor was de structuur van de inventaris voor een groot deel in overeenstemming met de structuur van het archiefdeel 1980-1989. Sommige stukken waren echter niet in de oude structuur in te passen en daarnaast kwamen in de oude structuur rubrieken voor waar voor de periode 1990-1999 geen stukken meer in te plaatsen waren. Deze werden in de structuur van de inventaris verwijderd. Al met al kwam dit de overzichtelijkheid niet ten goede.
Het archief bevatte zeer veel (foto)kopieën en concepten van stukken. Waar originele respectievelijk definitieve versies niet te achterhalen waren, zijn de kopieën dan wel concepten zonder nader commentaar beschreven en in het archief opgenomen.
Om de bruikbaarheid en de overzichtelijkheid te vergroten zijn in 2015 de beschrijvingen verbeterd en zijn de rubrieken nader ingedeeld.
Tot de aan Doxis verstrekte opdracht behoorde ook de selectie van te vernietigen stukken. De selectie is op document/dossierniveau. Slechts in enkele gevallen was het echter mogelijk de selectie op dossierniveau uit te voeren. Bij de selectie is gebruik gemaakt van het 'Basis Selectie Document openbare en bijzondere academische ziekenhuizen 1985 en verder', (versie 1.1 laatst bijgewerkt op 25 mrt. 2005)
Er is tevens een vernietigingslijst opgesteld, deze omschrijft alle documenten die niet voor bewaring in aanmerking zijn gekomen, deze lijst is goedgekeurd door Dhr. R. Schoonebeek namens de Raad van Bestuur. Na selectie en vernietiging bleef nog 20,35 m te bewaren archief over.
Aanwijzingen voor de gebruiker
Addendum
Literatuur
Erfgoedstuk

Kenmerken

Datering:
1990-1999
Toegangstitel:
Inventaris van het archief van het bestuur van het Academisch Ziekenhuis Utrecht (1960) 1990-1999 (2000)
Auteur:
Doxis
Datering toegang:
2016
Datering bewerking:
2018
Openbaarheid:
Op inv.nrs. 467-473 is met het oog op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer een openbaarheidsbeperking van 75 jaar van toepassing. Inv.nr. 686 is met het oog op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer beperkt openbaar tot 2028. Eerdere inzage in voornoemde inventarisnummers is slechts mogelijk na schriftelijke toestemming van de Rijksarchivaris in de provincie Utrecht.
Rechtstitel:
Overbrenging van een overheidsarchief
Omvang:
20,35 m
Categorie: