Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.
Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:
• Kenmerken van het archief • Inleiding op het archief • Inventaris of plaatsingslijst • Eventueel bijlagen
De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.
De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.
De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.
Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.
Het archief van de Kamer van Justitie te Vianen, omvang 31 m, is als gevolg van een provinciale grenswijziging per 1 januari 2002 waarbij de gemeente Vianen overgegaan is van de provincie Zuid-Holland naar de provincie Utrecht in 2006 overgebracht van het Nationaal Archief naar Het Utrechts Archief. Het archief was toegankelijk aan de hand van 'Het archief van de Kamer van Justitie te Vianen' door G.H.C. Breesnee, verschenen als bijlage XIV in Verslagen omtrent 's rijks oude archieven deel 47 (1924), eerste deel, p. 161-175.
Naar aanleiding van de overdracht is de oorspronkelijke inventaris in 2011 enigzins bewerkt. Daarbij is onder meer de tekst van de oude gedrukte inventaris gemoderniseerd. Bij de ovedracht zijn de volgende inv.nrs. niet aangetroffen: #289, 289-b en 331.