1722 Stichting Bureau voor Levens- en Gezinsvragen op Humanistische Grondslag
Uitleg bij archieftoegang
Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.
Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:
• Kenmerken van het archief • Inleiding op het archief • Inventaris of plaatsingslijst • Eventueel bijlagen
De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.
De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.
De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.
Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.
1722
Stichting Bureau voor Levens- en Gezinsvragen op Humanistische Grondslag
Stichting Bureau voor Levens- en Gezinsvragen op Humanistische Grondslag
laatste wijziging 20-03-2018
In 1950 werd het Adviesbureau voor geestelijke en maatschappelijke moeilijkheden, uitgaande van het Humanistisch verbond en de afdeling Utrecht van Humanitas, opgericht. In 1953 is dit adviesbureau omgezet in de Stichting Bureau voor Levens- en Gezinsmoeilijkheden op Humanistische Grondslag. Na liquidatie in 1974 van de overkoepelende Centrale Stichting Bureaux voor Levens- en Gezinsmoeilijkheden op Humanistische Grondslag te Amsterdam werd de naam van de stichting gewijzigd in Stichting Bureau voor Levens- en Gezinsvragen op Humanistische Grondslag