Archieven Het Utrechts Archief Het Utrechts Archief

Uw zoekacties: Burgerlijke stand gemeente Utrecht en van de voormalige geme...

711 Burgerlijke stand gemeente Utrecht en van de voormalige gemeente Zuilen: retroacta doop- trouw- en begraafregisters

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Algemeen
De D.T.B.-registers
Archief
711 Burgerlijke stand gemeente Utrecht en van de voormalige gemeente Zuilen: retroacta doop- trouw- en begraafregisters
Inleiding
Archief
De burgerlijke stand werd geregeld in het 1ste Boek 2de titel van de Code Napoleon, in Utrecht ingevoerd op 1 maart 1811. Bij circulaire van 10 juni 1811 gaf de prefect aan de maires een uiteenzetting over dit onderwerp. Door middel van een publikatie van 29 juni 1811, die uitging van de maire, werd vastgelegd dat vanaf 1 juli 1811 de opgaven van geboorte en overlijden op het Stadhuis moesten worden gedaan. Al vanaf 1 maart 1811 vonden de aantekening, afkondiging en voltrekking van huwelijken op het Stadhuis plaats.
De kerkeraden van de verschillende kerkgenootschappen werden gelast om de onder hen berustende registers van doop, aantekening en voltrekking van huwelijken en van begraven naar het Stadhuis over te brengen. De gedachte achter deze verplichte overbrenging was, dat de kerkelijke registers werden beschouwd als "retroacta" van de burgerlijke stand en derhalve ter beschikking dienden te staan van de ambtenaar van de burgerlijke stand. De registers werden in 1811 en 1812 successievelijk op het Stadhuis gedeponeerd en werden bewaard bij het stadsarchief.
Bij Koninklijk Besluit van 20 juni 1919, herzien op 31 mei 1929, werd de overbrenging geregeld van de kerkelijke registers naar de Rijksarchieven in de provincies. Ingevolge een machtiging van de minister van onderwijs, kunsten en wetenschappen van 1 oktober 1924 (nr.3453 KW) zijn de registers door de rijksarchivaris van Utrecht aan het College van B. en W. (in casu de gemeentearchivaris) in bewaring gegeven. Hiertoe werd op 11 oktober 1924 een verklaring opgemaakt (zie de correspondentie van de GAU, 1924, briefnr. 740).
De retroacta van de burgerlijke stand van het door Utrecht geannexeerde gedeelte van de voormalige gemeente Zuilen zijn in 1965 door de rijksarchivaris van Utrecht in bewaring gegeven.
Inventaris
Literatuur, gebruikt bij het samenstellen van inleiding en inventaris
Inventaris
Bijlagen
Plattegrond van Utrecht, waarop de in de inventaris vermelde kerken staan aangegeven
Lijst van D.T.B.-registers die eigendom zijn van de gemeente Utrecht
Lijst van D.T.B.-registers, waarin de gegevens van doop, huwelijk en overlijden/begraven door elkaar heen zijn opgenomen

Kenmerken

Datering:
1583-1811
Toegangstitel:
Inventaris van de verzameling doop- trouw- en begraafregisters van de gemeente Utrecht 1583-1811 (1860) en van de voormalige gemeente Zuilen 1652-1811 (1843)
Auteur:
G.J. Röhner
Datering toegang:
1990
Datering bewerking:
2003
Openbaarheid:
Volledig openbaar
Rechtstitel:
Overbrenging van een overheidsarchief
Omvang:
8,71 m