Archieven Het Utrechts Archief Het Utrechts Archief

Uw zoekacties: Centraal Museum te Utrecht

843 Centraal Museum te Utrecht

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Geschiedenis
Archief
843 Centraal Museum te Utrecht
Inleiding
Archief
Hoewel 1838 als oprichtingsjaar van het museum kan worden aangemerkt, dateren de oudst bewaarde archiefstukken pas van 1874, het jaar waarin Muller benoemd werd tot beheerder van de stedelijke collectie. Deze archivalia berusten in het archief van de Gemeentelijke Archiefdienst Utrecht (zie het archief van de GAU, inv.nrs. 11 t/m 62 en inv.nr. 654).
Pas tijdens het directoraat van Schuylenburg werden de archivalia van gemeentearchief en Centraal Museum gescheiden beheerd en bewaard. De serie correspondentie van de conservatrice, jonkvrouwe dr. C.H. de Jonge, dateert van 1919, het jaar van aantreden van Schuylenburg. Tot 1928 bevat deze serie strikt brieven van en aan de conservatrice. Pas vanaf 1928 komen in deze serie ook brieven ondertekend door de "assistent" en de "directeur" voor. Daarnaast was er vanaf 1925 een serie correspondentie van de directeur, met brieven die tot 1929 alleen door en aan de directeur geschreven zijn. Vanaf 1941, het jaar waarin het directoraat van jonkvrouwe De Jonge begon, werd één serie bijgehouden. De ingekomen brieven werden niet meer chronologisch, maar alfabetisch op afzender bewaard; de minuten van de uitgaande brieven werden nog wel steeds chronologisch geordend. In de serie werden vanaf 1941 niet alleen de ingekomen en uitgaande brieven opgenomen, maar ook financiële stukken.
Tijdens het directoraat van mevrouw Houtzager, dus vanaf 1951, werden de ingekomen en uitgaande stukken alfabetisch op onderwerp geordend. Letterlijk alle ingekomen stukken werden vanaf 1951 bewaard: nota's, vrachtbrieven, uitnodigingen voor openingen van tentoonstellingen en recepties, gedrukte stukken van de gemeente (evenementenlijsten, vacatures etc.), verhuiskaartjes, kortom veel stukken die voor vernietiging in aanmerking komen. Omdat alles keurig in banden is ingebonden, kon de serie echter niet geschoond worden.
Het archief van het Centraal Museum over de periode 1921-1969 werd in 1995 naar de Gemeentelijke Archiefdienst overgebracht. Het archief was voorzien van een voorlopige inventaris, waarvan bij de samenstelling van deze definitieve inventaris dankbaar gebruik is gemaakt. De omvang van het archief bedraagt 29 m1.
juni 1996, A.B.R. du Croo de Vries
Addendum
Erfgoedstuk

Kenmerken

Datering:
1921-1969
Toegangstitel:
Inventaris van het archief van het Centraal Museum te Utrecht (1916) 1921-1969 (1971)
Auteur:
A.B.R. du Croo de Vries
Datering toegang:
1996
Datering bewerking:
2022
Openbaarheid:
Volledig openbaar
Rechtstitel:
Overbrenging van een overheidsarchief
Omvang:
33,48 m
Thema trefwoorden: