Archieven Het Utrechts Archief Het Utrechts Archief

Uw zoekacties: Dienst Welzijn van de gemeente Utrecht

1845 Dienst Welzijn van de gemeente Utrecht

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Geschiedenis van de organisatie
Geschiedenis van het archief
Project Archiefbewerking
Verantwoording van de inventarisatie
Erfgoedstuk

Kenmerken

Datering:
1992-1998
Toegangstitel:
Inventaris van het archief van de Dienst Welzijn van de gemeente Utrecht (1981) 1992-1998
Auteur:
Project Archiefbewerking van de gemeente Utrecht/Het Utrechts Archief
Datering toegang:
2018
Openbaarheid:
Volledig openbaar
Rechtstitel:
Overbrenging van een overheidsarchief
Omvang:
2 m