Laatste kans!

175 jaar geleden werd de spoorlijn Amsterdam – Utrecht geopend, waarna Utrecht zich ontwikkelde tot dé spoorstad van Nederland. 

Spoorwegen

Hoe hebben de spoorwegen Utrecht op sociaal en economisch gebied veranderd? Je ontdekt het in de tentoonstelling Utrecht spoorstad. Op 6 december 1843 reed de eerste stoomlocomotief Utrecht binnen. 175 jaar later is Utrecht dé spoorstad van Nederland, met het drukste station van het land, het hoofdkantoor van de NS, het Spoorwegmuseum, iconische gebouwen als De Inktpot en de nationale spoorwegarchieven die Het Utrechts Archief bewaart. Vanaf 14 december brengt de tentoonstelling Utrecht Spoorstad de enorme groei van stad en spoor in beeld. Foto’s, films, tekeningen en bijzondere bruiklenen nemen de bezoeker mee langs 175 jaar spoorgeschiedenis.

Utrecht Spoorstad

In 1850 reden er dagelijks zes treinen Utrecht in en uit. Vijftig jaar later waren er al honderdduizenden treinreizigers per jaar en in 2018 staat de teller op bijna tweehonderdduizend per dag. De introductie van de spoorwegen bracht een enorme economische impuls teweeg in Nederland en daar profiteerde Utrecht als knooppunt in het bijzonder van. Kantoren van spoorwegmaatschappijen, werkplaatsen en zelfs hele woonwijken voor spoorwegarbeiders werden gebouwd. Stations kwamen en gingen, waaronder het zeer geliefde gebouw van architect Sybold Van Ravesteyn. Het Utrechts Archief bewaart ruim een kilometer spoorwegarchieven waaronder die van de NS en andere spoorwegmaatschappijen uit het verleden. In Utrecht Spoorstad laten deze stukken, aangevuld met bijzondere bruiklenen uit het Spoorwegmuseum, zien welke enorme groei stad en spoor meemaakten sinds 1843.

De tentoonstelling wordt mede mogelijk gemaakt door het Initiatievenfonds van de Gemeente Utrecht.

 Logo van het Initiatievenfonds