Wij zijn in snel tempo bezig met het digitaliseren van onze collectie. Heeft u een archiefstuk nodig dat nog niet gedigitaliseerd is, dan kunnen we dat voor u scannen. Niet alle archiefstukken komen in aanmerking voor digitaliseren: stukken jonger dan 70 jaar, auteursrechtelijk beschermd materiaal, stukken met persoonsgegevens en stukken met een slechte materiële staat of een bijzonder formaat (bijvoorbeeld groter dan A2 of charters) kunt u niet op deze manier laten scannen.  

Digitaliseren op verzoek is een enorm succes. Daarom hanteren we een maximum van 10 verzoeken per persoon per zending (we doen 1 zending per twee weken). Op deze manier krijgen meer mensen de kans om digitaliseringsverzoeken te doen en kunnen we de wachttijden beperkt houden.

Stappenplan digitaliseren op verzoek

  1. Stap 1

    Zoek de beschrijving

    Zoek via de archieftoegangen het archiefstuk dat u wilt laten scannen. Een inventarisnummer wordt altijd in zijn geheel gescand: van kaft tot kaft. Ook lege pagina's worden mee gescand, tenzij anders vermeld.

  2. Stap 2

    Bekijk de details

    Klik de beschrijving open totdat u het symbooltje met de cd-rom ziet. Hiermee kunt u een aanvraag indienen. U hoeft alleen uw naam en e-mailadres in te voeren. U kunt maximaal 10 stukken (inventarisnummers) per zending laten digitaliseren. We doen 1 zending per twee weken.

  3. Stap 3

    Geen symbooltje?

    Ziet u geen symbooltje? Dan kan het stuk niet via ‘scannen op verzoek’ worden gedigitaliseerd. U kunt het stuk wel in origineel raadplegen in onze studiezaal.

  4. Stap 4

    Terugkoppeling

    Wanneer het inventarisnummer aan de eisen voldoet, staat het stuk binnen maximaal 5 weken online. U ontvangt een mailtje met een link.

    Wanneer uw verzoek wordt afgewezen, ontvangt u hierover binnen 2 weken bericht.