Heeft u een archiefstuk nodig dat nog niet gedigitaliseerd is, dan kunnen we dat voor u scannen. Niet alle archiefstukken komen in aanmerking voor digitaliseren:

  • Stukken die jonger zijn dan 70 jaar; 
  • Stukken die tussen de 70 en 150 jaar oud zijn kunnen bijzondere persoonsgegevens bevatten of auteursrechtelijk beschermd zijn. Wij beoordelen daarom dit soort aanvragen eerst inhoudelijk en koppelen daarna terug of we er een scan van kunnen maken;
  • Stukken met een slechte materiële staat of een bijzonder formaat (bijvoorbeeld groter dan A2 of charters) kunt u niet op deze manier laten scannen.  

Digitaliseren op verzoek is een enorm succes. Daarom hanteren we een maximum van 10 verzoeken per persoon per zending (we doen 1 zending per twee weken). Op deze manier krijgen meer mensen de kans om digitaliseringsverzoeken te doen en kunnen we de wachttijden beperkt houden.

Stappenplan digitaliseren op verzoek

  1. Stap 1

    Zoek de beschrijving

    Zoek via de archieftoegangen het archiefstuk dat u wilt laten scannen. Een inventarisnummer wordt altijd in zijn geheel gescand: van kaft tot kaft. Ook lege pagina's worden mee gescand, tenzij anders vermeld.

  2. Stap 2

    Bekijk de details

    Klik de beschrijving open totdat u het symbooltje met de cd-rom ziet. Hiermee kunt u een aanvraag indienen. U hoeft alleen uw naam en e-mailadres in te voeren. U kunt maximaal 10 stukken (inventarisnummers) per zending laten digitaliseren. We doen 1 zending per twee weken.

  3. Stap 3

    Geen symbooltje?

    Ziet u geen symbooltje? Dan kan het stuk niet via ‘scannen op verzoek’ worden gedigitaliseerd. U kunt het stuk wel in origineel raadplegen in onze studiezaal.

  4. Stap 4

    Terugkoppeling

    Wanneer het inventarisnummer aan de eisen voldoet, staat het stuk binnen maximaal 5 weken online. U ontvangt een mailtje met een link. Wanneer uw verzoek wordt afgewezen, ontvangt u hierover binnen 2 weken bericht.