1105 Verzameling historisch werkmateriaal van Het Utrechts Archief
Uitleg bij archieftoegang
Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.
Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:
• Kenmerken van het archief • Inleiding op het archief • Inventaris of plaatsingslijst • Eventueel bijlagen
De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.
De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.
De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.
Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.
1105
Verzameling historisch werkmateriaal van Het Utrechts Archief
Kaartsysteem met gegevens uit patiëntendossiers, opgenomen in het archief van de Willem Arntsz Stichting, ca. 1996
Datering:
ca. 1996
NB:
Het betreft het productieresultaat van een onderzoek door diverse studenten Geschiedenis aan de Rijksuniversiteit te Utrecht in het kader van een doctoraal werkcollege onder leiding van Joost Vijselaar. Het kaartsysteem omvat in ieder geval de inv.nrs. 575-848 in Supplement-inventaris van het archief van het Geneeskundig Gesticht voor Krankzinnigen, na 1929 de Willem Arntsz Stichting, 1840-1954.