Het Utrechts Archief Het Utrechts Archief

Uw zoekacties: Academisch Ziekenhuis Utrecht, bestuur, 1970-1979

1124-1 Academisch Ziekenhuis Utrecht, bestuur, 1970-1979

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Academisch Ziekenhuis Utrecht
1124-1 Academisch Ziekenhuis Utrecht, bestuur, 1970-1979
Inleiding
Academisch Ziekenhuis Utrecht
Voor de geschiedenis van het archiefvormend orgaan vóór 1970 wordt verwezen naar de inleiding op de inventaris over de periode 1924-1980. In deze inleiding worden dan ook gedeelten daaruit overgenomen. Omdat hierin verhoudingsgewijs weinig aandacht is besteed aan de periode 1970-1980, geven we hier een overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen in die periode.
Op 1 juli 1971 kreeg het ziekenhuis de naam "Academisch Ziekenhuis Utrecht" (AZU). Dit hield verband met de inwerkingtreding van de wet voor academische ziekenhuizen, waardoor het ziekenhuis rechtspersoonlijkheid verkreeg *  . Het ziekenhuisbestuur was verantwoording schuldig aan de minister, die ook de door het bestuur vastgestelde ziekenhuisbegroting moest goedkeuren. In afwachting van een definitief bestuursreglement fungeerde het ziekenhuisbestuur van juli 1971 tot april 1972 tijdelijk als 'interim-bestuur' *  . In 1977 was het nieuwe bestuursreglement klaar *  , waarin de samenstelling, benoeming van leden, doel en taken van onder andere het bestuur en de directie werden vastgelegd.
Het bestuur is namens het Academisch Ziekenhuis verantwoordelijk voor een optimale gezondheidszorg, alsook voor onderwijs en onderzoek op het gebied van de medische wetenschap. Zij bestaat uit vijf of zeven leden, die door het Ministerie van Onderwijs en Wetenschappen worden benoemd en verantwoordelijk zijn voor rapportage aan dit Ministerie.
De directie daarentegen bestaat uit één of meer leden (in deze periode vier), die worden benoemd door het bestuur. De taken van de directie liggen vastgelegd in het bestuursreglement en binnen de grenzen die in dit reglement worden vastgesteld voeren zij de dagelijkse leiding over het ziekenhuis *  .
Het Academisch Ziekenhuis dient zich bezig te houden met de voortdurende verbetering en vernieuwing van de gezondheidszorg. De faculteit geneeskunde heeft hierbinnen de concrete taak aan de kwaliteit van die zorg bij te dragen door middel van onderwijs, onderzoek en rechtstreekse dienstverlening. * 
Nieuwbouw in de Uithof
Opheffing van de stichting AZU in 1980
Archief
Inventarisatie
Aanwijzingen voor de gebruiker
Addendum
Literatuur
Inventaris

Kenmerken

Datering:
1970-1979
Toegangstitel:
Inventaris van het archief van het bestuur van het Academisch Ziekenhuis Utrecht (1921) 1970-1979 (1980)
Auteur:
M. Bergmans
Datering toegang:
2003
Datering bewerking:
2009
Openbaarheid:
Dit archief bevat niet-openbare bestanddelen. Zie hiervoor de inleiding op de inventaris.
Rechtstitel:
Overbrenging van een overheidsarchief
Omvang:
5,12 m
Thema trefwoorden:
Categorie: