Het Utrechts Archief Het Utrechts Archief

Uw zoekacties: Academisch Ziekenhuis Utrecht, bestuur, 1990-1999

1124-3 Academisch Ziekenhuis Utrecht, bestuur, 1990-1999

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Academisch Ziekenhuis Utrecht 1990-1999
Geschiedenis van het archief
Verantwoording van de inventarisatie
Aanwijzingen voor de gebruiker
1124-3 Academisch Ziekenhuis Utrecht, bestuur, 1990-1999
Inleiding
Aanwijzingen voor de gebruiker
Het bestuursarchief 1990-1999 moet gezien te worden als een opvolgend onderdeel van de bij Het Utrechts Archief al aanwezige archieven van rechtsvoorgangers van het UMC Utrecht.
De jaarverslagen van de verschillende divisies, centra, diensten en commissies die deel uitmaken van het AZU zijn opgenomen in deze inventaris. De Raad van Bestuur heeft hier geen bewaarplicht voor, maar heeft gekozen om deze wel op te nemen in de inventaris gezien het belang van deze stukken.
De stukken betreffende het handelen van de Raad van Bestuur zijn te vinden in deze inventaris onder inv.nrs. 286-401. Het gaat hier met name om notulen van vergaderingen van de directeuren afzonderlijk (inv.nrs. 286-319), de besluiten van de Raad van Bestuur (inv.nrs. 320-328), van vergaderingen tussen de Raad van Bestuur en de verschillende afdelingen en klinieken (inv.nrs. 329-393) en vergaderingen met externe instanties (inv. nrs. 394-401)
Omdat het Stafconvent als overlegorgaan is samengesteld uit de directie, het bestuur en de hoofden van de wetenschappelijke staf en zij overleggen over bestuurlijke zaken ten aanzien van het AZU zijn de stukken die hier betrekking op hebben in de rubriek 'bestuur' ondergebracht. Het Stafconvent is onderdeel van Kamer I, het medisch overlegorgaan van het UMCU. Daarnaast zijn er nog de Kamer II en III, respectievelijk de verpleegkundige en bedrijfskundige overlegorganen. Deze zijn in 1994 samengevoegd.
Met de nieuwe Wet op het Wetenschappelijk Onderwijs in 1987 veranderden bestuur en directie in respectievelijk Raad van Toezicht en Raad van Bestuur. Desondanks werd dit nieuwe model in het AZU pas in 1989 in de praktijk doorgevoerd. In de dossiers van 1991-1992 worden echter de termen 'bestuur' en 'directie' nog gebruikt. Er is echter gekozen om in de inventaris de termen 'Raad van Toezicht' en 'Raad van Bestuur' te gebruiken.
Utrecht, 2016
Addendum
Literatuur
Erfgoedstuk

Kenmerken

Datering:
1990-1999
Toegangstitel:
Inventaris van het archief van het bestuur van het Academisch Ziekenhuis Utrecht (1960) 1990-1999 (2000)
Auteur:
Doxis
Datering toegang:
2016
Datering bewerking:
2018
Openbaarheid:
Op inv.nrs. 467-473 is met het oog op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer een openbaarheidsbeperking van 75 jaar van toepassing. Inv.nr. 686 is met het oog op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer beperkt openbaar tot 2028. Eerdere inzage in voornoemde inventarisnummers is slechts mogelijk na schriftelijke toestemming van de Rijksarchivaris in de provincie Utrecht.
Rechtstitel:
Overbrenging van een overheidsarchief
Omvang:
20,35 m
Categorie: