1611-1 Kadastrale gemeente Jutphaas, kadasteradministratie
Uitleg bij archieftoegang
Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.
Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:
• Kenmerken van het archief • Inleiding op het archief • Inventaris of plaatsingslijst • Eventueel bijlagen
De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.
De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.
De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.
Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.
1611-1
Kadastrale gemeente Jutphaas, kadasteradministratie
Het Kadaster zoals wij dat nu kennen is ontstaan in 1832 als een rijksadministratie van zakelijke genotsrechten. Hoofddoel bij de oprichting in 1832 was om een rechtvaardige heffing van de grondbelasting mogelijk te maken, daarnaast wilde men de rechtszekerheid inzake de eigendom en andere zakelijke rechten op onroerend goed bevorderen. De wettelijke basis van deze administratie berustte op de Franse wetgeving, het Receuil Méthodique, die na de definitieve inlijving in 1810 van het Koninkrijk Holland bij het Franse Keizerrijk ook hier van kracht werd. De Franse voorschriften voor kadastrering bleven na het herstel van de onafhankelijkheid voorlopig van kracht en werden bekrachtigd door de Wet voor de Grondbelasting van 1832. Hoewel het hoofddoel van de kadastrale administratie bij de oprichting was om een eerlijke belastingheffing mogelijk te maken, is het Kadaster steeds meer gaan dienen als basis voor de rechtszekerheid van het onroerend goed. Binnen het Kadaster zijn twee dienstonderdelen te onderscheiden te weten het Kadaster en de Openbare Registers.
Bij het Kadaster wordt het grondbezit geregistreerd. Het legt onder andere vast wie de eigenaar ( of vruchtgebruiker) is van een perceel, wat de afmetingen ervan zijn en hoe de grond gebruikt wordt. Deze gegevens worden opgenomen in registers en op kaarten. Bij de afdeling Openbare Registers worden de zakelijke genotsrechten (zoals recht van eigendom en van vruchtgebruik) en de zakelijke zekerheidsrechten (recht van hypotheek) geregistreerd die rusten op onroerende goederen, schepen en luchtvaartuigen. Pas wanneer een zakelijk recht is ingeschreven in de Openbare Registers heeft het rechtsgeldigheid. De gegevens over eigenaren of andere rechthebbenden in de kadastrale registers worden ontleend aan de Openbare Registers. Omgekeerd wordt in de Openbare Registers gebruik gemaakt van de kadastrale perceelsaanduiding. Essentieel verschil tussen het Kadaster en de Openbare Registers is gelegen in het feit dat het eerste een eigendomstoestand weergeeft, terwijl de openbare registers een eigendomsverandering registreren. Beide registraties vormen een onlosmakelijk geheel. Het Kadaster voor Noordwest Nederland, waaronder Jutphaas en Vreeswijk vallen, is gevestigd in de stad Utrecht.