Het Utrechts Archief Het Utrechts Archief

Uw zoekacties: Unie van Vrijwilligers, afdeling Nieuwegein

1650 Unie van Vrijwilligers, afdeling Nieuwegein

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Afdeling Nieuwegein van de Unie van Vrijwilligers te Nieuwegein
Archief en inventarisatie
Addendum
Literatuur
Bijlage
Lijsten van bestuursleden over 1966-2006
N.B. Tot in het jaar 1977 werd de voorzitter van de UVV aangeduid als presidente. Vanaf 1979 tot en met 1985 sprak men haar aan als voorzitster en na 1985 werd de actuele term voorzitter gehanteerd. Eenzelfde ontwikkeling werd doorgemaakt door de aanduidingen vice-presidente, eerste en tweede secretaresse, eerste en tweede penningmeesteresse en algemeen functionaresse. Ook deze functieaanduidingen werden nadien omgezet in hun mannelijke pendanten. Aan diverse bestuurders uit de beginjaren van de UVV was geen specifieke bestuurlijke taak toebedeeld. Vanaf mei 1999 zag men nieuwe bestuurders optreden als coördinator ten behoeve van de werkzaamheden rond een bepaald thema zoals ouderen- of ziekenhuiswerk. Vanaf 2006 trad de 1e secretaris ook op als p.r.-functionaris. In de periode 1997-2001 werd geen melding gemaakt van een algemeen functionaris binnen het bestuur. Vanaf 2006 werd deze functie omgevormd tot functionaris algemene en culturele activiteiten. De eerste mannelijke bestuursleden (zie toevoeging (m) achter de persoonsnamen) werden geïnstalleerd in 1994.
Erfgoedstuk

Kenmerken

Datering:
1966-2006
Toegangstitel:
Inventaris van het archief van de afdeling Nieuwegein van de Unie van Vrijwilligers te Nieuwegein (1961) 1966-2006 (2008)
Auteur:
J.Ph.S. Lemmink
Datering toegang:
2008
Datering bewerking:
2021
Openbaarheid:
Op het archief is met het oog op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer een openbaarheidsbeperking van 20 jaar van toepassing. Op inv.nr. 50 is een openbaarheidsbeperking van 75 jaar van toepassing. Eerdere inzage in niet-openbare inventarisnummers is slechts mogelijk na schriftelijke toestemming van de Gemeentearchivaris van Utrecht
Rechtstitel:
Schenking (van een niet overheidsarchief)
Fonds:
Gemeente Nieuwegein (oorspr. toegangsnr. 44)
Plaatsnaam:
Vreeswijk
Nieuwegein
Omvang:
3,5 m
Gevonden archiefstukken
Uw zoekterm komt voor in de titel en/of de kenmerken van deze archieftoegang.