Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.
Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:
• Kenmerken van het archief • Inleiding op het archief • Inventaris of plaatsingslijst • Eventueel bijlagen
De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.
De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.
De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.
Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.
Uw zoekterm komt voor in de titel en/of de kenmerken van deze archieftoegang.
Toelichting: In 1859 dient de Nederlandsche Rhijnspoorweg-Maatschappij (NRS) een plan in voor een spoorverbinding tussen Gouda en Scheveningen via 's-Gravenhage. Dit verzoek wordt door de Minister van Binnenlandse Zaken afgewezen omdat de NRS haar belofte voor de aanleg van een verbindingslijn te Rotterdam tussen de NRS- en de HSM-lijnen niet nakomt. De HSM heeft een concessie gekregen voor de aanleg van een spoorlijn van Woerden via Leiden naar 's-Gravenhage. Tot uitvoering door de HSM is het niet gekomen omdat de Tweede Kamer protesteerde tegen de voorgenomen onteigeningen.
In 1873 krijgen de heren J.F. de Bordes en L.A.J.W. baron Sloet van de Beele een concessie voor de aanleg en exploitatie van een spoorlijn tussen Leiden en Woerden. Hierdoor wordt het oude plan van de NRS voor een verbinding tussen Gouda en Schevingen weer actueel.
In 1875 sluit de NRS een overeenkomst met de Staat der Nederlanden: de NRS hoeft de verbinding met de HSM-lijnen te Rotterdam niet tot stand te brengen als zij zich financieel garant stelt voor de aanleg en exploitatie van de spoorlijn Leiden-Woerden. Door deze spoorlijn namelijk komt toch een betere aansluiting op de HSM- lijnen tot stand.
De concessie voor de spoorlijn wordt overgedragen aan de op 2 december 1875 in 's-Gravenhage opgerichte Spoorweg-Maatschappij Leiden-Woerden (LW), waarvan de NRS 97% van de aandelen in handen heeft.
Op 15 oktober 1878 wordt de lijn voor het publiek geopend. Zij wordt door de NRS geëxploiteerd. Door de overname van de NRS door de MESS in 1890 gaat de MESS ook de spoorlijn Leiden-Woerden exploiteren.
In 1899 wordt de lijn door de Staat der Nederlanden aangekocht en gaat de maatschappij in liquidatie.