Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.
Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:
• Kenmerken van het archief • Inleiding op het archief • Inventaris of plaatsingslijst • Eventueel bijlagen
De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.
De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.
De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.
Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.
1157
Afdeling Utrecht van de Vereniging van Vrouwen met Academische Opleiding (VVAO)
De Afdeling Utrecht van de Vereniging van Vrouwen met Academische Opleiding is opgericht op 18 november 1932.
Het archief van de afdeling Utrecht van de Vereniging van Vrouwen met Academische Opleiding (omvang 2,6 m) is in 2002 in bewaring gegeven aan het Utrechts Archief. Op het archief was in 2008 door mevr. H. Winkelman een plaatsingslijst gemaakt, genummerd 1-59. In 2008 werd een ongeïnventariseerde aanvulling op het archief (ca. 0.3 m) overgedragen. De lijst uit 2002 is vervolgens bewerkt en aangevuld met de aanvulling uit 2008 tot onderhavig inventaris. Na schoning bedraagt de uiteindelijke omvang van het archief 2,1 m.