Het Utrechts Archief Het Utrechts Archief

Uw zoekacties: Raad voor de Kinderbescherming

1315 Raad voor de Kinderbescherming

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Raad voor de Kinderbescherming
Archief en inventarisatie
Verantwoording van de bewerking
Addendum
Inventaris
Erfgoedstuk

Kenmerken

Datering:
1955-2004
Toegangstitel:
Inventaris van de serie gezinsdossiers in het archief van de Raad voor de Kinderbescherming regio Utrecht ca. 1955-2004
Jaar openbaar:
2080
Auteur:
TAB Products
Datering toegang:
2009
Datering bewerking:
2011
Openbaarheid:
De dossiers die betrekking hebben op nog levende personen zijn 75 jaar na vorming openbaar. De onderzoekers richten hun verzoek om ontheffing van de beperkende bepalingen aan de Rijksarchivaris
Rechtstitel:
Overbrenging van een overheidsarchief
Omvang:
23,35 m
Rubrieken:
Gevonden archiefstukken
Uw zoekterm komt niet voor in deze archieftoegang.