Het Utrechts Archief Het Utrechts Archief

Uw zoekacties: Spoorweg-Maatschappij Zuid-Beveland

909 Spoorweg-Maatschappij Zuid-Beveland

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Initiatiefnemer tot de aanleg van spoorlijnen op Zuid-Beveland was de uit Kortrijk afkomstige Eugène Huyghebaert die vanaf de eeuwwisseling met plannen rondliep. In 1910 vroeg hij een concessie aan die door de Nederlandse regering werd tegengehouden in afwachting van de definitieve toezeggingen van gemeente, waterschappen en polders om bij te dragen in de kosten. Twee andere personen vormden de basis voor de oprichting van de maatschappij.
De Spoorweg-Maatschappij Zuid-Beveland (SZB) is op 14 februari 1914 opgericht als een Naamloze Vennootschap met vestigingsplaats Utrecht. Het doel was het aanleggen van spoorwegen van Goes via 's Heer Arendskerke, Borselle, Hoedekenskerke naar Goes en van Goes via 's-Heer Arendskerke naar Wolphaarstdijkse veer en van Goes naar Wemeldinge. De concessie werd verleend bij de overeenkomst van 27 september 1920 tussen de Staat der Nederlanden en de SZB. Ondanks het feit dat de Staat en de provincie Zeeland veel geld in het project staken, duurde het toch nog tot 19 mei 1927 voordat de lijnen definitief voor het publiek geopend konden worden. De exploitatie gebeurde door de Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen (MtEvSS) conform de overeenkomst van 19 maart 1921. Per 1 januari 1938 nam de NS de exploitatie over van de MtEvSS. De exploitatie van de spoorlijn was nauwelijks rendabel. Al in 1934 werd een machtiging verleend om het personenvervoer op alle lijnen, behalve het traject Goes-Hoedekenskerke, te staken. Mede door de Tweede Wereldoorlog werd ook het goederenvervoer op de lijnen Goes-Wemeldinge en Goes-Wolphaarsdijkse veer in augustus 1942 gestaakt. Op 11 juli 1946 werd op het laatste gedeelte van de ringlijn het personenvervoer stopgezet. Op 1 juli 1951 werd een overeenkomst gesloten met de NS en werden de roerende en onroerende bezittingen van de SZB aan de NS overgedragen en ging de maatschappij in liquidatie.

Kenmerken

Datering:
1909-1951
Toegangstitel:
Inventaris van het archief van de Spoorweg-Maatschappij Zuid-Beveland (1909) 1914-1951
Auteur:
Medewerkers project 'Historisch archief Nederlandse Spoorwegen', in samenwerking met het Nederlands Spoorwegmuseum
Datering toegang:
2000
Openbaarheid:
Volledig openbaar
Rechtstitel:
Opneming in beheer van een particulier, niet in eigendom verkregen
Omvang:
3,05 m zuurvrije dozen
Gevonden archiefstukken
Uw zoekterm komt voor in de titel en/of de kenmerken van deze archieftoegang.