Forum Het Utrechts Archief Het Utrechts Archief

Forum

Forum van het Utrechts Archief

1. Genoveva Hoppenreijs-Kok
  2. Voorouderplein
  3. donderdag, 22 augustus 2019
Ik ben op zoek naar de geboorteregistratie van Wouter Kok. Ik heb in RAR een document van omstreeks 1812 gevonden waarin geschreven staat dat hij geboren zou zijn op 16-5-1762. Ik krijg dat echter nergens bewezen. Wouter is op 16-8-1788 in Utrecht gehuwd met Christina Bel.
Daarnaast ben ik op zoek naar de ouders van Wouter Kok. In de overlijdensakte van Wouter Kok staat hij geboren zou zijn in Utrecht en dat zijn vader Jan Kok zou heten en dat de naam van zijn moeder onbekend is.

UIt een andere stamboom heb ik volgende informatie gevonden:
Jan KOK, overleden op 28-01-1763 te Utrecht (bron: BS Uittreksel Momboirkamer (Huwelijksbijlagen)).

Gehuwd voor de kerk te Utrecht ?

Uit dit huwelijk:

1. Wouter, Klompenmaker, gedoopt circa 1760 te Utrecht, overleden op 30-08-1822 te Culemborg (bron: BS (Genlias), aktenummer: 60).

Gehuwd voor de kerk (1) circa 1790 te Culemborg ? Echtgenote is Christina BEL.

Gehuwd voor de kerk (2) circa 1812 te Culemborg ? Echtgenote is Catharina KIEN, Wasvrouw, gedoopt circa 1772 te Heusden, overleden op 08-10-1829 te Culemborg (bron: BS (Genlias), aktenummer: 115), dochter van Coenraad KIEN en Maria TOMSON.

deze gegevens zouden op zich kunnen kloppen maar in de overlijdensregistratie van Jan Kok staat dat hij 'geen vrouw maar mondege kinderen na laat'
Dit zou dan weer niet kloppen aangezien Wouter rond die tijd 1 jaar zou zijn geweest. Ik heb ook geen verdere broers of zusters gevonden. Is dit toch de verkeerde Jan?

Wie kan mij op het juiste pad helpen?
Reacties (4)
Otto Vervaart Geaccepteerde antwoord
Beste Genoveva,

het punt van de "mondige" kinderen in 1763 blijft inderdaad staan, en ik weet ook niet meteen hoe dit valt te duiden., behalve dan dat er mogelijk andere en duidelijk oudere kinderen waren naast de nog jonge Wouter. De aantekening bij het overlijden van deze Jan Kok is heel compact. Verder speuren naar de vader van Wouter Kok en zijn geschiedenis lijkt me het vervolg.

Met vriendelijke groet,

Otto Vervaart, Het Utrechts Archief
  1. meer dan een maand geleden
  2. Voorouderplein
  3. # 1
Genoveva Hoppenreijs Geaccepteerde antwoord
Beste heer Vervaart,

Hartelijk dank voor uw hulp. Ik heb weer wat kleine aanknopingspuntjes gevonden en kan zo weer een stapje verder. Ik snap alleen uw opmerking niet over de mondige kinderen in de notitie over Jan Kok. Mondeg heb ik als 'volwassen, voor zichzelf kunnen zorgen', vertaald. Als Jan in 1763 overlijdt en Wouter is geboren in 1760 dan zou Wouter toch niet 'mondig' kunnen zijn?
Ik zal uw verwijzing naar de gidsen eens goed doornemen. Misschien dat dit mij ook nog weer verder helpt in mijn zoektocht.

Hartelijke groet,
Genoveva Hoppenreijs-Kok
  2. Voorouderplein
  3. # 2
Beste Genoveva,

twee correcties op mijn reactie van gisterenavond: het gaat bij de akte uit 1822 om gegevens uit de registers van de burgerlijke stand, niet om DTB-registers. Het huwelijk uit 1811 is te vinden in een RK trouwregister bij het Regionaal Archief Rivierenland [toegang 0010, Doop-, trouw- en begraafregisters, inv.nr. 415, scan 248], dus niet het Gelders Archief. Mijn excuses voor deze onnodige vergissingen.

Gisteren kon ik geen overlijdensakte van Christina Bel vinden, ik heb daarom nog even beter gezocht. Bij de indicering van de burgerlijke stand is zij per ongeluk genoteerd als Chistina, maar er staat op 20 mei 1811 echt Christina in het burgerlijk begraafboek van Culemborg (RA Rivierenland, toegang 0010 Doop-, trouw- en begraafregisters, inv.nr 427, blz. 44). Haar leeftijd was 47 jaar en ze had vijf kinderen.

Met vriendelijke groet,

2. Voorouderplein
  3. # 3
Beste Genoveva,

in zo'n ingewikkeld geval is de verstandigste weg die van het rustig nakijken van alle akten over de levensmomenten van degenen naar wie men op zoek is. Daarbij heb ik gebruik gemaakt van het archievenportaal www.archieven.nl. Wouter Kok trouwde op 16 augustus 1788 voor het gerecht in Utrecht met Christina Bel. Uit de DTB-registers van Culemborg bij het Gelders Archief blijkt dat Wouter op 11 december 1811 hertrouwde met Catharina Kien. In de overlijdensakte van Wouter Kok, overleden 30-8-1822 (Gelders Archief, DTB-registers Culemborg, akte nr. 60) staat "weduwnaar van Christina Bel thans gehuwd met Catharina Kie" (de n ontbreekt). Wouters leeftijd wordt in deze akte gegeven als 62 jaar, dan kom je uit op 1760. Er is een RK doopinschrijving van Christina Bel, dochter van Mattheus Bel en Margarita Wessel te Utrecht op 5 juli 1764 (DTB-registers, Het Utrechts Archief).

Met de notitie over Jan Kok uit 1763 doelt u op de notitie in de DTB-registers (NH begraafregister) bij Het Utrechts Archief onder 28 januari 1763: "Jan Kok in de Meulensteeg bij 't Springweg laat na geen vrouw, maar mondige kinderen, aalmoes". Hier lees ik toch echt dat Jan Kok weliswaar geen vrouw meer had, maar wel mondige kinderen. Hij zou dus wel de vader van Wouter geweest kunnen zijn.

Denkelijk zult u gegevens van het Regionaal Archief Rivierenland, het Gelders Archief en Het Utrechts Archief nodig hebben voor uw onderzoek naar Wouter Kok, zijn echtgenotes en kinderen, en naar zijn vader Jan Kok. Graag wijs ik u op onze gidsen over stambookonderzoek en onderzoek naar personen. Veel geduld en plezier bij uw speurwerk!

Met vriendelijke groet,

2. Voorouderplein
  3. # 4
  • Pagina :
  • 1

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.
Wees een van de eersten om op dit bericht te reageren!
Gast
Uw antwoord
U mag enquêtes opnemen in uw bericht. De enquête verschijnt dan in uw bericht.
Opties voor stemmen
Captcha
Om de website te beschermen voor bots en andere ongeoorloofde scripts, vragen we u de captcha code in te vullen voor u uw vraag stelt.