Forum Het Utrechts Archief Het Utrechts Archief

Forum

Heeft u een vraag? Op ons forum delen gasten kennis en ervaring met elkaar. Ook geven onze medewerkers uit de studiezaal binnen een dag antwoord uw vraag. Zo helpen we elkaar samen verder.

Om iedereen zo goed mogelijk te kunnen helpen, willen we u vragen de gebruiksregels van het forum goed door te lezen. 

Forum van het Utrechts Archief

1. Raymon
  2. Voorouderplein
  3. zaterdag, 28 maart 2020
Ik probeer de herkomst te achterhalen van Aert Cornelis Rietvelt, hij trouwt 26-1-1697 te Utrecht met Aeltgen van Putten. De tekst is helaas voor mij niet goed leesbaar. Wie kan het voor mij ontcijferen? En wie weet meer van de herkomst van deze Rietvelt, ook soms met een d geschreven. Zijn kinderen heette Cornelia, Jan Aartsen, Gijsbert en Gijsbartus.
Bij overlijden begin 18e eeuw geen nadere info helaas.
Reacties (2)
Raymon Wieser Geaccepteerde antwoord
Beste Otto, hartelijk dank voor de hulp. Bij doopaktes van kinderen kom ik vaak buiten de tolsteegpoort tegen dus ze woonden voornamelijk buiten de stadsmuren. Later in de 18e en19e eeuw wel er binnen maar dat terzijde. In Jutphaas en omgeving is ook veel Rietveld te vinden dus vermoed dat ze aan die kant van de stad vandaan komen, maar hard bewijs is er nog niet. De merwede had misschien zijn aantrekkingskracht. Een latere Rietveld is bijv sjouwer.
Gek genoeg kom ik geen bruikbare doopaktes tegen in Utrecht of net daar buiten. Wel vind ik een geboorte akte 25-10-1673 van ene Adrianus Rietvelt, vader Cornelis rietvelt, moeder Teuntje Halma. Akteplaats is Amsterdam. bij huwelijk in 1697 zou die wel een passende leeftijd hebben. Als ik het huwelijk van vader en moeder bekijk staat daar bij attestatie amsterdam en Jaarsveld, en Bg van jaarsveld. En vader heet dan Cornelis Gijsbertsen. De zoon Aert Cornelis krijgt oa twee zonen genoemd Gijsbert en Gijsbartus, een dochter heet Cornelia. Zou kunnen aansluiten bij de namen van vader en opa.
  1. meer dan een maand geleden
  2. Voorouderplein
  3. # 1
Otto Vervaart Geaccepteerde antwoord
Beste Raymon,

achter Aerts naam lees ik na .j.m. (jongeman) woonende buyten de Weert, achter de naam van Aeltgen staat eerst nog j.d., jongedochter, en vervolgens woonende in de Nieuwe Camp, eronder wordt het moeilijker: get. (getuigen): majoreuist? / lelichie Joosten haer goede bekende. In de marge lees: Den 27en jan. 1697 in de Dom getrout.

Er staat aangegeven waar de echtgenoten in de stad woonden voor hun huwelijk . Het gaat niet om hun herkomst.

Met vriendelijke groet,

Otto Vervaart
  1. meer dan een maand geleden
  2. Voorouderplein
  3. # 2
  • Pagina :
  • 1

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.
Wees een van de eersten om op dit bericht te reageren!
Gast
Uw antwoord
U mag enquêtes opnemen in uw bericht. De enquête verschijnt dan in uw bericht.
Opties voor stemmen
Captcha
Om de website te beschermen voor bots en andere ongeoorloofde scripts, vragen we u de captcha code in te vullen voor u uw vraag stelt.