Forum Het Utrechts Archief Het Utrechts Archief

Forum

Heeft u een vraag? Op ons forum delen gasten kennis en ervaring met elkaar. Ook geven onze medewerkers uit de studiezaal binnen een dag antwoord uw vraag. Zo helpen we elkaar samen verder.

Om iedereen zo goed mogelijk te kunnen helpen, willen we u vragen de gebruiksregels van het forum goed door te lezen. 

Forum van het Utrechts Archief

1. Maurice Roefs
  2. Overige vragen
  3. zaterdag, 26 september 2020
Ik ben op zoek naar een (digitale) kopie van het huwelijk tussen Jacob van Oosten en Hendrica van Rooij.
Dit moet zijn voltrokken in mei 1798 in de RK Kerk Dorstige Hartsteegje te Utrecht.
De ondertrouw heeft plaatsgevonden op 20 april 1798.
Ik ben met name benieuwd of er getuigen genoemd worden en waar deze vandaan komen.
Alvast bedankt !
Reacties (2)
Maurice Roefs Geaccepteerde antwoord
Dag Otto,

Dank voor je reactie; de inschrijving van het voorgenomen huwelijk bij het gerecht was me reeds bekend.
Met jou constateer ik dat - hoewel in toelichting op het register het anders staat vermeld - dat er in de betreffende inventaris alleen maar dopen staan opgenomen.
Ik kan me niet voorstellen, dat er in de statie niet getrouwd werd of hier vandaan niemand begraven werd.
Wellicht dat niet alle inventarissen op de site staan opgenomen (via Familysearch kom ik overigens ook niet meer tegen...).

Op de site http://www.ronaldfrietman.nl/oost/H17.html kom ik de navolgende aantekening tegen:
Jacobus van den Oost getrouwd (2) op 8 mei 1798 in de RK Statie Dorstige Hartsteegje te Utrecht, UT met:
HENDRICA VAN ROOIJ Geboren in 1752 te Land van Cuijk (gem. Cuijk en Boxmeer), NB.
Overleden op 8 januari 1830 te Utrecht, UT.

Dus ik ga ervan uit, dat er toch ergens een schriftelijk bewijsstuk te vinden moet zijn.
De eigenaar van de site heb ik al een mail gestuurd met deze vraag. Helaas heb ik daarvan (nog) geen reactie mogen ontvangen.

Wellicht moet ik inderdaad mijn geluk maar beproeven en kijken of ze misschien toch elders in de stad getrouwd zijn.

Vriendelijke groet, Maurice Roefs
  1. 2 weken geleden
  2. Overige vragen
  3. # 1
Otto Vervaart Geaccepteerde antwoord
Beste Maurice,

de namen blijken op 20 april 1798 voor het gerecht van Utrechts iets anders gespeld bij het huwelijk van Jacobus van den Oost en Hendrica van Rooy UA, inventaris 711, Burgerlijke stand gemeente Utrecht en van de voormalige gemeente Zuilen: retroacta doop- trouw- en begraafregisters, inv.nr. 78, pagina 108, zie de scan, [img]https://hetutrechtsarchief.nl/components/com_maisinternet/maisi_ajax_proxy.php?mivast=39&;mizig=100&miadt=39&miaet=185&micode=711&minr=34209416&milang=nl&misort=dt%7Casc&mibj=1797&miej=1799&mip3=hendrica&mif3=Utrecht&miview=viewer2[/img] (scan nr. 41) . In dit register worden geen getuigen genoemd.

Dit kerkelijk huwelijk zou moeten zijn genoteerd in het doopregister van de statie Dorstige Hartsteeg, inv. 711, nr. 67, tussen 1736 en 1811 werden in dit doopregister ook de huwelijken ingeschreven, staat er als toelichting. Op scan 42 met bladzijde 80 voor het voorjaar van 1798 kan ik geen huwelijken ontdekken, sowieso eigenlijk niet in de register. Mogelijk zijn ze bij een andere statie gehuwd?

Met vriendelijke groet,

Otto Vervaart
  1. 2 weken geleden
  2. Overige vragen
  3. # 2
  • Pagina :
  • 1

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.
Wees een van de eersten om op dit bericht te reageren!
Gast
Uw antwoord
U mag enquêtes opnemen in uw bericht. De enquête verschijnt dan in uw bericht.
Opties voor stemmen
Captcha
Om de website te beschermen voor bots en andere ongeoorloofde scripts, vragen we u de captcha code in te vullen voor u uw vraag stelt.