Forum Het Utrechts Archief Het Utrechts Archief

Forum

Heeft u een vraag? Op ons forum delen gasten kennis en ervaring met elkaar. Ook geven onze medewerkers uit de studiezaal binnen een dag antwoord uw vraag. Zo helpen we elkaar samen verder.

Om iedereen zo goed mogelijk te kunnen helpen, willen we u vragen de gebruiksregels van het forum goed door te lezen. 

Forum van het Utrechts Archief

1. P.J. de Bree
  2. Voorouderplein
  3. woensdag, 21 februari 2018
Ik ben op zoek naar de aktes van de verplichte aanneming van een familienaam [1811].
Waar vind ik dit bij Het Utrechts Archief?
Verschillende andere Archieven hebben dit online staan!
Reacties (4)
Clemens Voorn Geaccepteerde antwoord
Op zoek naam mijn stamboom familie kwam ik niet verder dan
Jan Voorn geboren 1655 en begraven 3 maart 1696.
Wij zijn van de Utrechtse-/Vreeswijkse tak.

Heeft iemand voor mij iets meer informatie over deze VOORN b.v. zijn voorouders e.d.
  1. meer dan een maand geleden
  2. Voorouderplein
  3. # 1
Otto Vervaart Geaccepteerde antwoord
Geachte mevrouw of meneer De Bree,

het gaat bij deze registers om Utrecht en Zuilen, ik had duidelijk even niet goed gekeken. Voor lang niet alle plaatsen zijn de registers van naamsaanneming bewaard. U zou per streekarchivariaat in de provincie Utrecht kunnen nagaan of daar voor een gemeente zulke registers bestaan. Ook voor bijvoorbeeld Zuid-Holland zijn slechts voor enkele plaatsen deze registers bewaard gebleven.

Met vriendelijke groet,

Otto Vervaart, Het Utrechts Archief
  2. Voorouderplein
  3. # 2
P.J. de Bree Geaccepteerde antwoord
Allereerst hartelijk dank voor uw antwoord.
In het antwoord is een klein foutje geslopen. Voordat iemand denkt "ha Zeist", dit moet Zuilen zijn.

Volgens het opgenomen register betreft het 30 families [130 personen].

Wel weinig voor een stad als Utrecht. Of heeft daar ook de vernietigingskoorts de hand in gehad?
  2. Voorouderplein
  3. # 3
Otto Vervaart Geaccepteerde antwoord
Geachte meneer of mevrouw De Bree,

Van lang niet alle gemeenten zijn deze registers bewaard gebleven. Voor de gemeente Utrecht zijn er in collectie nr. 711, Burgerlijke stand gemeente Utrecht en Zeist, onder inv.nr. 74 twee delen registers van akten van aanneming van namen op grond van het keizerlijk decreet van augustus 1811, l. Deze registers zijn wel degelijk gedigitaliseerd., maar ze heten min of meer toevallig iets anders... Verder wijs ik u graag nog op de uitleg op onze site over het zoeken naar personen.

Met vriendelijke groet,

Otto Vervaart, Het Utrechts Archief
  2. Voorouderplein
  3. # 4
  • Pagina :
  • 1

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.
Wees een van de eersten om op dit bericht te reageren!
Gast
Uw antwoord
U mag enquêtes opnemen in uw bericht. De enquête verschijnt dan in uw bericht.
Opties voor stemmen
Captcha
Om de website te beschermen voor bots en andere ongeoorloofde scripts, vragen we u de captcha code in te vullen voor u uw vraag stelt.