Forum Het Utrechts Archief Het Utrechts Archief

Forum

Heeft u een vraag? Op ons forum delen gasten kennis en ervaring met elkaar. Ook geven onze medewerkers uit de studiezaal binnen een dag antwoord uw vraag. Zo helpen we elkaar samen verder.

Om iedereen zo goed mogelijk te kunnen helpen, willen we u vragen de gebruiksregels van het forum goed door te lezen. 

Forum van het Utrechts Archief

1. Andy Palmen
  2. Overige vragen
  3. woensdag, 29 april 2020
Beste mensen,

Een lastige vraag! In het prachtige boek 'Heren van de Kerk' (pagina 418) staat dat er in het archief van Oudmunster (toegang 223, inventaris 164) een rekening ligt voor de begrafenis van kanunnik Erembert Utenleen. Voor de begrafenis is bijna duizend liter wijn geleverd door Bernt Proeys en volgens 'Heren van de Kerk' is dat burgemeester Bernt Proeys geweest. Ik wil die bewering checken want het speelt zich af in 1419 en dan kan het ook diens gelijknamige zoon 'Jonge Beernt Proeys' zijn geweest. Alleen: de teksten zijn in het Latijn dus niet controleerbaar voor mij. Is er iemand die tijd heeft hier een blik op te werpen? Ik hoop dat er iets van context bij de naam Bernt Proeys staat zodat ik zeker weet dat het de burgemeester was en niet zijn zoon. Reden dat ik het wil weten is dat ik onderzoek doe naar 4 generaties Proeys (http://www.utrechtvroeger.com).

Dank alvast,

Andy Palmen
Reacties (2)
Andy Palmen Geaccepteerde antwoord
hi Otto,

Veel dank voor de moeite, als het archief weer open is zal ik me storten op de niet gedigitaliseerde brief. Al heb ik het vermoeden dat ik nog wel een paar cursussen paleografie nodig heb om eruit te komen. :D

Andy
  1. meer dan een maand geleden
  2. Overige vragen
  3. # 1
Otto Vervaart Geaccepteerde antwoord
Beste Andy,

het inventarisnummer toegang 223. Kapittel van Oudmunster, inv.nr. 164 bestaat uit vier nummers. De nummers 2, 3 en 4 zijn gedigitaliseerd, maar dit zijn geen rekeningen. Uitgerekend document 164-1 is niet gedigitaliseerd, en ik vermoed dat dit juist de rekening is waarnaar wordt verwezen. In de drie gedigitaliseerde documenten zie ik bij eerste snelle lezing nergens de naam Proeys staan. Toevallig zijn het heel regelmatig geschreven documenten, aangezien je toch al regelmatig bronnen uit deze periode benut, biedt dit wel een kans om wat vertrouwd te raken met een cursieve schrijfhand uit de vijftiende eeuw.

Met vriendelijke groet,

Otto Vervaart
  1. meer dan een maand geleden
  2. Overige vragen
  3. # 2
  • Pagina :
  • 1

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.
Wees een van de eersten om op dit bericht te reageren!
Gast
Uw antwoord
U mag enquêtes opnemen in uw bericht. De enquête verschijnt dan in uw bericht.
Opties voor stemmen
Captcha
Om de website te beschermen voor bots en andere ongeoorloofde scripts, vragen we u de captcha code in te vullen voor u uw vraag stelt.