Vrijetekst-sidebar:
Bijgeleverd educatief materiaal:
  • Introductieles: PowerPoint met docentenhandleiding en werkblad met opdrachten (in ontwikkeling)
  • Bezoek Het Utrechts Archief: aantekenboekjes met vragen
  • Verwerkingsles: werkblad met opdrachten (in ontwikkeling).

Het Utrechts Archief werkt voor dit programma samen met Cultuur & School.

Wat is typisch Utrechts? Is dat de Domtoren, fietsen door de stad, of iemand helpen zoals Sint-Maarten dat deed? Wanneer is iets nou écht kenmerkend voor Utrecht? Tijdens een bezoek aan Het Utrechts Archief gaan leerlingen met elkaar in gesprek over wat Utrecht voor hen betekent en onderzoeken ze op een laagdrempelige én speelse manier wat vroeger typisch Utrechts was.

Inhoud programma

Leerlingen gaan in groepjes aan de slag met bronnenonderzoek én ze maken op magische wijze kennis met het archief. Wat is er nou zo belangrijk aan een archief? Leerlingen ontdekken dat aan hand van een animatiefilm, waarbij Utrechtse archiefstukken letterlijk met elkaar in gesprek gaan. In de introductieles op school onderzoeken de leerlingen door middel van opdrachten wat een archief is en wat je er kan doen. De leerlingen…

- beleven een magische animatiefilm;
- onderzoeken hoe Utrechters over de Domtoren dachten in vroegere tijden;
- ontdekken de Utrechtse geschiedenis in de interactieve zaal ‘Utrecht vanaf de Dom’.

In de verwerkingsles op school gaan de leerlingen in het digitale archief op zoek naar een afbeelding van een Utrechtse straat of plek. Hoe zag die plek er vroeger uit? Vervolgens maken ze ter vergelijking zelf een foto van deze plek. Afsluitend maken de leerlingen een tekening van hoe zij denken dat de plek er in de toekomst uit zal zien. 


Voor wie is dit programma? 

Dit programma is voor groep 7 en groep 8 van de basisschool en richt zich op de thema's Utrechtse identiteit, historische bronnen en Utrechtse geschiedenis. 


Aansluiting op de kerndoelen 

Dit programma sluit aan op de volgende kerndoelen:

  • Nederlands: De leerlingen leren informatie te beoordelen in discussies en in een gesprek dat informatief of opiniërend van karakter is en leren met argumenten te reageren (3). De leerlingen krijgen plezier in het lezen en schrijven van voor hen bestemde verhalen, gedichten en informatieve teksten (9).
  • Oriëntatie op jezelf en de wereld: De leerlingen leren gebruik te maken van eenvoudige historische bronnen en ze leren aanduidingen van tijd en tijdsindeling te hanteren (51). De leerlingen leren over kenmerkende aspecten van de tien tijdvakken (52).
  • Kunstzinnige oriëntatie: De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed (56). 

Contact avatar

Vragen of reserveren?

Meer informatie over onze scholenprogramma’s of wil je een rondleiding met de klas reserveren? Neem vrijblijvend contact op met Fatima el Ouazizi, medewerker Educatie (aanwezig ma, di, vr).

  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  • 030 – 286 66 82

Over Het Utrechts Archief

Het Utrechts Archief vertelt verhalen over mensen, steden en gebouwen zoals ze te vinden zijn in de archieven van de provincie Utrecht en de stad Utrecht. De archieven bestaan niet alleen uit documenten maar ook uit beeldmateriaal, films en een bibliotheek: bij elkaar ruim 30 kilometer! In het archief kun je op zoek gaan naar je eigen geschiedenis en die van je familie, want archieven zijn openbaar. In de Expo aan de Hamburgerstraat neem je een duik in de schatten van het archief en ga je mee op reis door het verleden van Utrecht.