Vrijetekst-sidebar:

Praktische info

Duur
60 minuten

Prijs
€75 per groep

Locatie
Het Utrechts Archief
Hamburgerstraat 28
3512 NS Utrecht

Houd jij ook zo van verzamelen? De verzamelvrouw wel! Zij verzamelt spulletjes. Maar niet zomaar spulletjes. Nee, alleen papieren spullen. Maar er dreigt gevaar: plaagbeesten! Kom jij met je klas naar het Utrechts Archief en help je ons de plaagbeesten te vinden?

Tijdens het bezoek gaan de leerlingen kijken naar de verzameling van de verzamelvrouw. Er wordt besproken of de leerlingen misschien ook spullen verzamelen of bewaren. Wat verzamelen ze dan? En hoe bewaren ze die spullen? Hoe kun je eigenlijk iets bewaren dat heel belangrijk is? Waar zouden we de spullen tegen moeten beschermen? Stel dat er brand is, het dak lekt of een muis het wil opeten?

De klas wordt in twee groepen opgedeeld. De ene helft gaat aan de slag met een hoorspel. Ze luisteren naar het verhaal van de verzamelvrouw. Vervolgens krijgen ze een doos met 'archiefspullen' en gaan ze bedenken welke geluiden ze daarmee kunnen maken die passen bij verschillende momenten uit het verhaal. Daarna wordt het verhaal nog een keer voorgelezen en maken de leerlingen er geluidseffecten bij met de spullen uit de doos.

De andere helft gaat op zoek naar de plaagbeesten van het archief. Zijn ze allemaal gevonden? Dan proberen de leerlingen de juiste schade bij het juiste plaagbeest te leggen. Bijvoorbeeld 'vuur' bij 'verbrand papier'. Na 20 minuten is er een wisseling van het programma.

Doelstellingen

Tijdens het bezoek aan het archief werken de leerlingen aan verschillende doelstellingen:

  • De leerling gebruikt actief zijn zintuigen om een object te verkennen
  • De leerling onderzoekt wat een archief is en wat daar wordt bewaard
  • De leerling verzamelt, selecteert en sorteert
  • De leerling leert de betekenis van de woorden verzamelen, bewaren, mooiste

Relevante kerndoelen

  • 12 - De leerlingen verwerven een adequate woordenschat en strategieën voor het begrijpen van voor hen onbekende woorden. Onder ‘woordenschat’ vallen ook begrippen die het leerlingen mogelijk maken over taal te denken en te spreken.
  • 54 - De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.
  • 56 - De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.

Contact avatar

Vragen of reserveren?

Meer informatie over onze scholenprogramma’s of wil je een rondleiding met de klas reserveren? Neem vrijblijvend contact met ons op. Wij zijn bereikbaar tijdens kantooruren op maandag, woensdag en donderdag.

  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  • 030-286 66 82