Vrijetekst-sidebar:

Praktische info

Fietstocht

Prijs
€150 per groep

Duur fietstocht
1 uur en 45 minuten

Duur verwerkingsles
90 minuten

Startlocatie fietstocht
Het Utrechts Archief
Hamburgerstraat 28
3512 NS Utrecht

Locatie verwerkingsles
Op school

Begeleiding
De klas wordt opgesplitst in groepen van 4/5 leerlingen, die elk een begeleider nodig hebben. Er zijn twee museumdocenten van Het Utrechts Archief aanwezig die een groep kunnen begeleiden. Bij voorkeur blijft de leerkracht vliegende kiep. De verwerkingsles wordt verzorgd door de eigen leerkracht.

 

Introductieles Tweede Wereldoorlog

De fietstocht is een vervolg op de introductieles over de Tweede Wereldoorlog die Het Utrechts Archief aanbiedt op locatie of op school. Het is aan te raden om deze introductieles te volgen, maar dit is geen vereiste voor de fietstocht.

Lespakket Vrijheid, tolerantie en burgerschap

De introductieles en educatieve fietstocht over de Tweede Wereldoorlog kunnen worden gevolgd als onderdeel van het Lespakket Vrijheid, tolerantie en burgerschap. Tijdens deze serie krijgen leerlingen de kans om deze thema's met hun hoofd, hart en handen te ontdekken.

 

Utrecht verder ontdekken?

Bij het afnemen van een educatieprogramma bij Het Utrechts Archief, ontvang je 20% korting op een educatieprogramma bij de Domtoren.

Hoe was het om te leven in oorlogstijd? Wat betekent vrijheid voor jou? In Nederland leven we al ruim 75 jaar in vrijheid. Toch is dit niet altijd zo geweest: tijdens de Tweede Wereldoorlog was het ook in Nederland oorlog. De sporen die de oorlog in Utrecht heeft achtergelaten, kun je nog steeds in de stad terugzien.

Contact avatar

Vragen of reserveren?

Meer informatie over onze scholenprogramma’s of wil je een rondleiding met de klas reserveren? Neem vrijblijvend contact met ons op. Wij zijn bereikbaar tijdens kantooruren van maandag t/m donderdag.

  • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  • 030-286 66 82

Educatieve fietstocht

Onderzoek Utrecht tijdens de Tweede Wereldoorlog op een fietstocht door de stad

Tijdens deze les verdiepen leerlingen zich in de Tweede Wereldoorlog in Utrecht. Daarbij gaan de leerlingen ‘het veld’ in. In groepjes volgen leerlingen een fietsroute langs locaties die een bijzondere connectie met de Tweede Wereldoorlog hebben. Elke route is gebaseerd op het levensverhaal van een historische Utrechter. Via deze verhalen maken de leerlingen op een tastbare en persoonlijke manier kennis met verschillende aspecten van de Tweede Wereldoorlog. De thema’s die in de routes worden behandeld zijn verzet, collaboratie, onderduiken, het Duitse perspectief, de Jodenvervolging en de Hongerwinter.

De klas start bij Het Utrechts Archief en splitst zich daarna op in groepen. De leerlingen krijgen een iPad mee, met daarop bijzonder beeldmateriaal én een audiotour waarin de historische figuren tot leven komen. Tijdens de les wordt aandacht besteed aan inlevingsvermogen en nuance. De leerlingen ontdekken dat de Tweede Wereldoorlog niet een verhaal van slechteriken en helden is, maar een verhaal van mensen. Ze komen erachter dat de historische Utrechters soms moeilijke keuzes moesten maken en er worden parallellen getrokken met moeilijke keuzes vandaag de dag.

Daarnaast maken de leerlingen kennis met historische vaardigheden op een laagdrempelige manier. Ze worden aangemoedigd om kritisch na te denken over bronnen die te maken hebben met ‘hun’ historische Utrechter, zoals foto’s, dagboekfragmenten, tekeningen en spotprenten. Daarnaast worden er gesprekken gestimuleerd over de omgang met het verleden in de stad.

Download het volledige lesprogramma

 

Verwerkingsles educatieve fietstocht

Onderzoek vraagstukken over tolerantie en vrijheid in je eigen klas

In deze les wordt de tijdens de fietstocht opgedane kennis verwerkt en gedeeld met de klas. Er wordt een connectie gemaakt met de hedendaagse samenleving en leerlingen onderzoeken samen vraagstukken over tolerantie en vrijheid.

Eerst presenteren de leerlingen ‘hun’ route en historische Utrechter aan de rest van de klas. Ze vertellen kort over het leven van de Utrechter, het aspect van de oorlog dat ze onderzocht hebben. Zo maakt de hele klas kennis met de verschillende aspecten van en perspectieven op de Tweede Wereldoorlog in Utrecht.

Vervolgens maakt de klas onder begeleiding van de leerkracht de ‘dilemmatest’. Aan de hand van verschillende dilemma’s uit de Tweede Wereldoorlog én de eigen tijd gaan de leerlingen in gesprek over tolerantie, vrijheid en maatschappelijke en persoonlijke verantwoordelijkheid. Geven de leerlingen vaak hetzelfde antwoord of juist niet? Wanneer zorg je voor jezelf en wanneer voor anderen? Kan dat met elkaar botsen? En hoe tolerant is de klas eigenlijk?

Download het volledige lesprogramma

 

Download het lesmateriaal