• Vrijetekst-sidebar:

    Praktische info

    Duur
    495 minuten (5 lessen)

    Prijs
    €300 per groep

    Locatie
    Het Utrechts Archief
    Alexander Numankade 199-201
    3572 KW  Utrecht

    Volksbuurtmuseum
    Waterstraat 27
    3511 BW Utrecht

     

    Utrecht verder ontdekken?

    Bij het afnemen van een educatieprogramma bij Het Utrechts Archief, ontvang je 20% korting op een educatieprogramma bij de Domtoren.

     

    Dit project is ontwikkeld door het Volksbuurtmuseum, Het Utrechts Archief, Podiumbeesten en Kunst in de Klas in samenwerking met Utrechtse scholen.

Tijdens dit lesprogramma leren leerlingen zichzelf beter kennen en ontdekken ze hoe zij samen wij vormen. Door een combinatie van museumbezoeken en lessen op school, krijgt lokaal erfgoed betekenis voor leerlingen en wordt creativiteit ingezet om hun eigen identiteit te onderzoeken en te presenteren. Burgerschapsvormging, erfgoededucatie en kunstzinnige vorming versterken elkaar in één samenhangend programma waarin zelfonderzoek, expressie en reflectie centraal staan. 

Ontdekken wie je bent, waar je geschiedenis ligt en jezelf presenteren leidt tot het doel jezelf én de ander te leren kennen. Door in dit programma te focussen op persoonsvorming en empathie, verkleinen wij de afstand die tussen individuele leerlingen wordt ervaren. Zij verkennen hoe identiteit wordt opgebouwd (hoe kijk je naar jezelf, hoe kijkt de ander naar mij? ) en de verschillende vormen waarop een identiteit te presenteren is (in een tentoonstelling en in de vorm van theater).

Dit programma bestaat uit drie onderdelen:

  • Bezoek aan culturele instellingen

  • Kunst- en theaterlessen op school

  • Een presentatie door leerlingen aan publiek

Leerlingen bezoeken zowel het Volksbuurtmuseum als Het Utrechts Archief. Daar worden zij door museumdocenten rondgeleid en maken zij kennis met lokaal erfgoed en ervaren zij onder meer hoe identiteiten kunnen worden gepresenteerd aan de hand van voorwerpen van vroeger uit de volksbuurt of persoonlijke archiefstukken.

Het project vervolgt bij de leerlingen op school met beeldende- en theaterlessen. In deze lessen verwerken zij hun opgedane kennis en indrukken tot creatieve uitingen, waarin reflectie op jezelf en de ander centraal staat. Leerlingen verbeelden in de kunstlessen hun identiteit op verrassende wijze. Tijdens de theaterlessen spelen zij met aspecten van hun identiteit. Ze experimenteren op het podium; van ‘ik’ naar ‘wij’. Er wordt toegewerkt naar een eindpresentatie op de school voor medeleerlingen, leerkrachten en ouders.

Wij bieden dit programma aan in twee varianten:

  • Een variant voor één klas van maximaal 32 leerlingen
  • Een variant waarin twee klassen van twee scholen het project samen aangaan

Leerdoelen

  • De leerlingen verplaatsen zich in de tijd (het verleden, het nu en de toekomst) en de ander (reflecteren op zichzelf en op de ander, zien verschillen en overeenkomsten en houden hierbij rekening met andermans gevoelens)
  • De leerlingen leren wat egodocumenten zijn en maken met verschillende materialen hun eigen egodocumenten (abstract zelfportret)
  • De leerlingen oefenen met theatrale presentaties van kenmerken van hun identiteit
  • De leerlingen durven zichzelf te presenteren en vertrouwen op hun eigen kracht
  • De leerlingen handelen respectvol vanuit kennis over een diverse samenleving
  • De leerlingen leren hoe je binnen de context van een museum informatie kunt verzamelen en antwoorden kunt formuleren door te kijken, te ruiken, te luisteren en te doen
  • De leerlingen ervaren hoe het alledaagse leven er uit zag rond 1920
  • De leerlingen leren wat een archief is en onderzoeken de eigen (familie)geschiedenis
  • De leerlingen onderzoeken hoe de stad en daarbinnen de wijk waar zij opgroeien is veranderd door de jaren heen
  • De leerlingen zetten de podiumkunsten in om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om ermee te communiceren
  • De leerlingen kunnen verantwoordelijkheid nemen voor elkaar en de gemeenschap

Contact avatar

Vragen of reserveren?

Meer informatie over onze scholenprogramma’s of wil je een rondleiding met de klas reserveren? Neem vrijblijvend contact met ons op. Wij zijn bereikbaar tijdens kantooruren van maandag t/m donderdag.

  • educatie@hetutrechtsarchief.nl
  • 030-286 66 82