Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.
Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:
• Kenmerken van het archief • Inleiding op het archief • Inventaris of plaatsingslijst • Eventueel bijlagen
De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.
De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.
De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.
Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.
Afbeelding van de nieuwe zogeheten auto-ambulance van de gemeentepolitie Utrecht bij het hoofdbureau van politie (Paardenveld) te Utrecht. De auto-ambulance, voorzien van rolbanen, kan worden gebruikt voor het afvoeren van verkeerd geparkeerde, verongelukte of defecte auto's.
Catalogusnummer:
128489
Beschrijving:
Afbeelding van de nieuwe zogeheten auto-ambulance van de gemeentepolitie Utrecht bij het hoofdbureau van politie (Paardenveld) te Utrecht. De auto-ambulance, voorzien van rolbanen, kan worden gebruikt voor het afvoeren van verkeerd geparkeerde, verongelukte of defecte auto's.
Vervaardiger:
Hofland, L.H., fotograaf
Datering vroegst:
14-10-1968
Datering laatst:
14-10-1968
Opmerkingen:
Zie ook Utrechtsch Nieuwsblad, maandag 14 oktober 1968, blz. 2: "Politie gaat werken met autoambulance".
U mag: downloaden, delen, kopiëren, publiceren en bewerken, ook met een commercieel doel. Voorwaarde: naamsvermelding van de vervaardiger. Zie ook: CC-BY-4.0 licentie