Archieven Het Utrechts Archief Het Utrechts Archief

Uw zoekacties: Gemeentebestuur van Utrecht 1813-1969, deel 3: stukken over ...

1007-3 Gemeentebestuur van Utrecht 1813-1969, deel 3: stukken over afzonderlijke onderwerpen met classificatienummers

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Geschiedenis van de organisatie
Geschiedenis van de archieven en verantwoording van de inventarisatie
Gedrukte bronnen en algemene literatuur
N.B. Alleen betreffende de rol van het gemeentebestuur.
Bijlagen
Aanwijzingen voor het gebruik van inventarisdeel 3
Indeling volgens de basisarchiefcode
1007-3 Gemeentebestuur van Utrecht 1813-1969, deel 3: stukken over afzonderlijke onderwerpen met classificatienummers
Inleiding
Aanwijzingen voor het gebruik van inventarisdeel 3
Indeling volgens de basisarchiefcode
De stukken in dit derde gedeelte van de inventaris van de archieven van het gemeentebestuur van Utrecht 1813-1969 (stukken over afzonderlijke onderwerpen over de periode 1911-1969) zijn geordend volgens de Basis-archiefcode voor de gemeentelijke, regionale en provinciale administraties, die in 1922 samengesteld is door de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Deze code is door de Secretarie van de gemeente in 1931 ingevoerd met terugwerkende kracht tot ca. 1911. Door deze systematische code toe te passen, konden de stukken door de archiefvormers zaaksgewijs gerangschikt worden tot dossiers. De dossiers kregen een classificatienummer behorend bij het onderwerp waarop het dossier betrekking had. Bij de indeling van de code heeft de VNG de Universele Decimale Classificatie (UDC) als leidraad gebruikt. Men sloot aan bij het getal 35 voor overheidsbemoeiingen. De verzorgingsgebieden van de overheid werden aangeduid met 351. Daarnaast gebruikte men de hoofdgetallen 352 voor gemeenten, 353 voor provincies en 354 voor het Rijk. Omdat alle classificatienummers met 35 beginnen, is het gebruikelijk dit getal te vervangen door een liggend streepje. Deze inventaris begint met een onderverdeling van het hoofdgetal 352 (gemeenten) in de zogenaamde hulpgetallen .07 (Openbaar bestuur; administratie) en .08 (Personeel). In de rubriek -2.07 horen onder meer de stukken van algemene aard thuis, zoals notulen van de gemeenteraad en gemeenteverslagen. In dit deel van de inventaris zijn echter alleen de stukken over afzonderlijke onderwerpen opgenomen; de algemene stukken uit de rubriek -2.07 zijn overgebracht naar de overkoepelende rubriek 'Stukken van algemene aard' in deel 1 van de inventaris.
De stukken met de hulpgetallen -2.07 en -2.08 betreffende diensten en bedrijven zijn in de tweede rubriek per dienst of bedrijf opgenomen. Na de derde rubriek over personeel (-2.08) volgen de onderverdelingen van het hoofdgetal 351, dus de verschillende verzorgingsgebieden. Achteraan komen dan nog de dossiers van provincie (353) en staat (354). Bij de indeling van de inventaris zijn de classificatienummers en de bijbehorende rubrieknamen aangehouden, zoals deze worden aangegeven in de uitgave van 1971 van de basisarchiefcode. De classificatienummers zijn steeds tussen haakjes achter de rubrieknaam geplaatst. Als er veel beschrijvingen met hetzelfde classificatienummer voorkomen, is er een nadere onderverdeling gemaakt, die niet in de basisarchiefcode voorkomt. De volgorde van de beschrijvingen per rubriek is meestal chronologisch. Omdat er zeer veel subrubrieken gebruikt waren, die de overzichtelijkheid niet ten goede kwamen en die soms dezelfde zaken betroffen als de rubrieken op een hoger niveau, zijn bij de eindredactie veel onderverdelingen uit de basisarchiefcode geschrapt. Als een bepaald classificatienummer dus niet in de inventaris voorkomt, is het mogelijk dat de bijbehorende stukken opgenomen zijn in een hogere rubriek.
Nummering van de rubrieken
Bijlagen
Inventaris

Kenmerken

Datering:
1911-1969
Toegangstitel:
Inventaris van de archieven van het gemeentebestuur van Utrecht 1813-1969. Deel 3: stukken over afzonderlijke onderwerpen met classificatienummers (1768) 1911-1969 (1990)
Auteur:
J.N. van der Meulen
Datering toegang:
2005
Notabene:
Vanwege ruimtegebrek bewaren wij inv.nrs. 21759-31277 van dit archief niet in ons eigen depot. U kunt deze stukken inzien door ze aan te vragen via ons aanvraagformulier: https://hetutrechtsarchief.nl/aanvragen
Openbaarheid:
Bepaalde inv. nrs. - onder meer over de zuivering van ambtenaren na de Tweede Wereldoorlog - zijn alleen raadpleegbaar met toestemming van de gemeentearchivaris
Rechtstitel:
Overbrenging van een overheidsarchief
Omvang:
1264,59 m
Bijzonderheden:
Vanwege ruimtegebrek bewaren wij inv.nrs. 21759-31277 van dit archief niet in ons eigen depot. U kunt deze stukken inzien door ze aan te vragen via ons aanvraagformulier: https://hetutrechtsarchief.nl/aanvragen
Thema trefwoorden: