1294 Dienst van het kadaster en de openbare registers in de provincie Utrecht
Uitleg bij archieftoegang
Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.
Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:
• Kenmerken van het archief • Inleiding op het archief • Inventaris of plaatsingslijst • Eventueel bijlagen
De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.
De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.
De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.
Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.
1294
Dienst van het kadaster en de openbare registers in de provincie Utrecht
Archieven van de hypotheekbewaarders te Utrecht en Amersfoort, 1811-1838
NB:
Het archief van de hypotheekbewaarders is beschreven in een aparte gedrukte inventaris: E. Muller, Inventaris van de archieven van de hypotheekbewaarders te Utrechts en Amersfoort, 1811-1838 ECURS> (Rijksarchief Utrecht 1977, toegangnr. 22). Tot 1838 was de hypotheekbewaarder een zelfstandige functionaris met een eigen boekhouding en een eigen kantoor. In de provincie Utrecht hadden de arrondissementen Amersfoort en Utrecht ieder een eigen hypotheekbewaarder. In 1838 werden de boekhoudingen van de hypotheekbewaarder en de bewaarder van het kadaster samengevoegd en vielen voortaan onder één nieuwe functionaris, de bewaarder van de hypotheken en het kadaster. De arrondissementen Amersfoort en Utrecht hadden ieder een eigen bewaarder van de hypotheken en het kadaster.