1294 Dienst van het kadaster en de openbare registers in de provincie Utrecht
Uitleg bij archieftoegang
Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.
Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:
• Kenmerken van het archief • Inleiding op het archief • Inventaris of plaatsingslijst • Eventueel bijlagen
De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.
De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.
De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.
Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.
1294
Dienst van het kadaster en de openbare registers in de provincie Utrecht
Archivalia van het kadaster in voorbereiding in de provincie Utrecht, 1812-1833
NB:
Het gaat hier om de stukken betreffende de metingen en de vaststelling van de eigenaren. Stukken betreffende de schatting van de belastbare opbrengst zijn te vinden in de archieven van de grondbelasting (toegangsnrs. 290 en 468). Stukken betreffende bezwaren tegen de hoogte van de taxatie zijn terug te vinden in het archief van het Provinciaal Bestuur (toegangsnr. 79). Bij de voorbereiding van het kadaster zijn meerdere instanties betrokken geweest. Tot 1826 lag de verantwoording bij de directeur der directe belastingen, daarna bij de inspecteur van het kadaster die rechtstreeks onder de gouverneur van de provincie stond.