Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.
Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:
• Kenmerken van het archief • Inleiding op het archief • Inventaris of plaatsingslijst • Eventueel bijlagen
De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.
De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.
De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.
Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.
Het archief van de Commissie tot wering van het schoolverzuim over 1923-1956 is in 2006 opgenomen als gedeponeerd archief van het archief van het gemeentebestuur van Jutphaas over 1930-1971, beschreven in Inventaris van het archief van de voormalige gemeente Jutphaas (1830) 1930-1971 (1975) (oorspronkelijk toegangsnr. 19G) als inv.nrs. 1487-1489.
In 1989 waren door C.M.G. Noordam al enkele archivalia van de commissie over 1940-1966 beschreven in Verzamelinventaris I van kleine archieven aanwezig in de archiefbewaarplaats van de gemeente Nieuwegein (1989) (oorspronkelijk toegangsnr. 26) als inv.nrs. 11-16. In 2011 is besloten voornoemde stukken te integreren met de stukken uit de inventaris uit 2006 in onderhavige inventaris. In dat kader is de inventaris enigszins bewerkt.