Archieven Het Utrechts Archief Het Utrechts Archief

Uw zoekacties: N.V. Midnet te Amersfoort

1808 N.V. Midnet te Amersfoort

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Geschiedenis
N.B. De gegevens zijn ontleend aan Wikipedia.
1808 N.V. Midnet te Amersfoort
Inleiding
Geschiedenis
N.B. De gegevens zijn ontleend aan Wikipedia.
NB:
De gegevens zijn ontleend aan Wikipedia.
Midnet Groep NV is ontstaan in 1994 bij een reorganisatie binnen de VSN-Groep (Verenigd Streekvervoer Nederland). Busmaatschappij Verenigde Autobus Diensten (VAD) fuseerde met de oostelijke regio van de Vervoermaatschappij Centraal Nederland. Daarbij werd ook het Nieuwegeinse gedeelte van Westnederland (inclusief de sneltram Utrecht - Nieuwegein/IJsselstein) gevoegd. Het hoofdkantoor van Midnet werd gevestigd in Amersfoort, waardoor de hoofdkantoren van Centraal Nederland in Utrecht en de VAD in Apeldoorn hun functie verloren.
Met de invoering van de nieuwe Wet personenvervoer 2000 werd de liberalisering en privatisering van het streekvervoer ingezet. VSN moest inkrimpen om andere vervoerders uit het buitenland de kans te geven de concurrentiestrijd aan te gaan. VSN werd in 1999 opgesplitst in twee delen, met de bedoeling dat vervoersondernemingen die in groep 1 werden geselecteerd behouden zouden blijven en de bedrijven in groep 2 verkocht zouden worden. Midnet werd samen met NZH, ZWN-Groep en Oostnet in groep 1 geplaatst. In mei 1999 fuseerden deze vier VSN-bedrijven tot het huidige Connexxion. Midnet heeft hierdoor uiteindelijk maar vijf jaar bestaan.
Midnet bestond hoofdzakelijk uit het openbaar vervoer en vervoersplanning, maar werd onder andere ook ondersteund door Midnet Tours die dagelijks in verschillende OV-rayons klaar stond om het openbaar vervoer op de weg te verzorgen. Midnet Tours reed voornamelijk veel spitslijnen en spitssneldiensten. Daarnaast verzorgde Midnet Tours ook veel contractvervoer, groepsvervoer, evenementenvervoer en dagtochten. Een touringcar huren was ook mogelijk. Na de fusie tot Connexxion werd Midnet Tours samengevoegd met NZH Travel, ZWN-Tours en Morren-Reizen tot Connexxion Tours. Anders dan bij Midnet werd Connexxion Tours een zelfstandige BV binnen Connexxion Holding met een eigen hoofdkantoor en directie. Het nieuwe Connexxion Tours houdt zich nu bezig met het besloten busvervoer gericht op de reisbranche.
Voor kleinschalig vervoer of verhuur beschikte Midnet over kleine achtpersoonsbusjes die werden aangestuurd door Midnet Cars. Midnet Cars reed veel kleinschalig groepsvervoer en rolstoelvervoer. Ook lijndiensten die met achtpersoonsbusjes uitgevoerd werden in de kleine kernen, werden door Midnet Cars verzorgd. Daarnaast beschikte Midnet Cars over taxivervoer. Ook had Midnet Cars bijzonder voertuigen in het wagenpark voor personeels- en directievervoer, trouwerijen en partyvervoer. Na de fusie met NZH, ZWN en Oostnet werden ook het kleinschalig vervoer en de taxibranche verzelfstandigd in een BV in de Connexxion Holding en gefuseerd tot Connexxion-KSV (kleinschalig vervoer).
Voor onderhoud van het complete wagenpark binnen de Midnet Groep beschikte Midnet over Midnet Techniek. Niet alleen het eigen wagenpark werd onderhouden, maar ook het bedrijfswagenpark van derden. Daarnaast beheerde Midnet Techniek de wasstraten voor groot materieel en stonden wagenwassers paraat om het dagelijkse materieel te reinigen na de dienst. Midnet Techniek deed ook APK-keuringen en had een architectenbureau. Wagenparkonderhoud en werkplaatsen werden bij liberalisering in een aparte BV ondergebracht. Na het verdwijnen van Midnet en de totstandkoming van Connexxion werden ook de technische onderhoudsdiensten van de vervoerders samengevoegd tot een nieuw zelfstandig bedrijf, TSN (Techno Service Nederland). Connexxion werd aandeelhouder in het nieuwe bedrijf.
Archief en inventarisatie
Erfgoedstuk

Kenmerken

Datering:
1994-1999
Toegangstitel:
Inventaris van het archief van Midnet Groep NV te Amersfoort (1973) 1994-1999
Auteur:
F. Bosman en F. Spee
Datering toegang:
2013
Datering bewerking:
2014
Notabene:
Vanwege ruimtegebrek bewaren wij dit archief niet in ons eigen depot. U kunt dit archief inzien door het aan te vragen via ons aanvraagformulier: https://hetutrechtsarchief.nl/aanvragen
Openbaarheid:
Volledig openbaar
Rechtstitel:
Schenking (van een niet overheidsarchief)
Omvang:
0,6 m
Bijzonderheden:
Vanwege ruimtegebrek bewaren wij dit archief niet in ons eigen depot. U kunt dit archief inzien door het aan te vragen via ons aanvraagformulier: https://hetutrechtsarchief.nl/aanvragen
Archiefvormer(s):