Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.
Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:
• Kenmerken van het archief • Inleiding op het archief • Inventaris of plaatsingslijst • Eventueel bijlagen
De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.
De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.
De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.
Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.
Register gediend hebbend voor de koster of onderkoster ten behoeve van het in orde brengen van de kerk voor de dienst en het doen branden van de lampen volgens de voorschriften op de onderscheidene daarvoor bestemde plaatsen, ca. 1540. Met twee afschriften, ca. 1560 en 1579
Datering:
ca. 1540. Met twee afschriften, ca. 1560 en 1579
NB:
Het register is uitgegeven in Archief voor de geschiedenis van het aartsbisdom Utrecht: bijdragen (Utrecht 1867) dl. 3, p. 109-259