Archieven Het Utrechts Archief Het Utrechts Archief

Uw zoekacties: Memories van successie, kantoor Montfoort

337-5 Memories van successie, kantoor Montfoort

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Algemeen
1806-1811
1812-1813
1814-1817
1818-1927
Inhoud
Vindplaats
Nadere toegangen Tafels V-bis en VI
337-5 Memories van successie, kantoor Montfoort
Inleiding
Nadere toegangen Tafels V-bis en VI
Tafel V-bis is een alfabetische klapper op de achternaam van de overledene. Ze zijn er alleen voor de periode ná 1856. Met deze tafel kunt u vaststellen:
- of er wel een memorie is opgesteld. In kolom 10 of 11 of 12 (afhankelijk van de periode) staat een datum
- of er successierechten verschuldigd zijn geweest. Bij deze datum staat dan ook nog een bedrag welk nummer de memorie heeft. Het nummer in kolom 2 (register nr. 4) komt namelijk overeen met het nummer op de memorie en memories liggen op nummer
- of er een testament is gemaakt en-in dat geval-de datum en de naam van de notaris
Tafel VI is een alfabetische klapper op testamenten. Met behulp van deze tafel vindt u de datum van een testament.
In de periode 1818-1855 werd nog niet met Tafels V-bis gewerkt. De memories zijn wel per kantoor per jaar geborgen, maar de verdere volgorde daarbinnen verschilt nogal. De memories werden soms geborgen op datum van overlijden en soms op datum van aangifte of van afhandeling. Binnen de memories van successie van één jaar moet dus vaak gezocht worden. Dikwijls zijn er voor de memories van een bepaalde periode verklaringen van onvermogen (VVO of CVO) opgenomen. Van degene voor wie zo'n verklaring is opgemaakt, zal over het algemeen geen memorie te vinden zijn.
Voor de periode vanaf 1856 zijn de tafels terug te vinden via de toegang op de memories van successie. Hierin is te vinden onder welk belastingkantoor de woonplaats van de overledene viel.
Zoek in de toegang op de memories onder het betreffende belastingkantoor de Tafel V-bis van het jaar van overlijden. Tafels V-bis zijn de registers waarin per kantoor en per jaar de overledenen alfabetisch op achternaam werden ingeschreven.
Kijk of de memorie bewaard is gebleven. Als in kolom 10 van tafel V-bis een datum staat, is er een memorie bewaard.
Als er een memorie bewaard gebleven is, vraag dan de memories van dat jaar op aan de hand van de toegang.
De memories zijn geborgen in volgorde van de nummers die in kolom 2 van de Tafel V-bis staan. Boven die kolom staat 'register nr. 4'. Het nummer uit kolom 2 staat ook op de memorie zelf. Daarop staan soms meerdere nummers, maar meestal staat er voor het betreffende nummer 'register nr. 4'.
Addendum
Erfgoedstuk

Kenmerken

Datering:
1818-1826
Toegangstitel:
Inventaris van het archief van de ontvanger der belasting op het recht van successie kantoor Montfoort 1818-1826
Auteur:
Onbekend
Datering toegang:
z.j. / 2004
Datering bewerking:
2011
Openbaarheid:
Volledig openbaar
Rechtstitel:
Overbrenging van een overheidsarchief
Omvang:
0,5 m oude verpakking
Bijzonderheden:
Raadpleegbaar via microfilms
Rubrieken: