Archieven Het Utrechts Archief Het Utrechts Archief

Uw zoekacties: Nederlandse zondagsschool vereniging

605 Nederlandse zondagsschool vereniging

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inventaris
Inleiding
Leergang op Zondag
605 Nederlandse zondagsschool vereniging
Inleiding
Leergang op Zondag
Het was in de 18e en 19e eeuw een normale zaak, dat vele kinderen van maandag tot en met zaterdag op fabrieken moesten werken. Voor dat fabriekskind was de zondag een vrije dag, die het op straat doorbracht, waar het zich kon uitleven, ten goede en ten kwade. Deze toestand ging niet ongemerkt aan iedereen voorbij. In enkele landen werd op kleine schaal het straatleven van die jeugd gevolgd en bestudeerd wat aan dit probleem te doen was.
In Engeland toonde Robert Raikes, uitgever van "The Gloucester Journal", al geruime tijd belangstelling voor het lot van gevangenen, armen, verwaarloosden en die jeugd op de straat. Voor deze laatste groep had de in 1736 geboren Robert Raikes een voorlopig plan gereed. Hij stelde de meisjes en jongens voor niet de gehele dag op straat te hangen, maar zondags bij hem thuis te komen om te leren lezen en schrijven. Voor het eerste vak maakte hij gebruik van de bijbel. De groep werd al spoedig te groot voor één leider en moest het aantal leerkrachten worden uitgebreid.
Van het ene kwam het andere. We mogen veronderstellen dat Robert Raikes op deze wijze is gestart met het geven van godsdienstonderwijs op zondag. Zo ontstond de eerste leergang.
Een zelfde beeld was waarneembaar in Frankrijk, Duitsland en Amerika. En in Nederland?
In Nederland bleef men zeker niet stilstaan bij het probleem van de straatjeugd, we kunnen zeggen de vergeten jeugd.
Op 31 maart 1865 waren te Amsterdam, ten huize van de uitgever H. Höveker, bijeen ds. C.S. Adama van Scheltema, Ph. J. Hoedemaker, T.M. Looman en nog enkele belangstellenden, die een werkgroep hadden opgericht. Ds. Scheltema deelde in deze bespreking mede, dat hij in Engeland een feestelijke bijeenkomst had bezocht en daarbij gesproken had met hoofden van de "Engelsche Zondagschool-Unie". Men had hem daar verteld, dat de E.Z.U. plannen had contact op te nemen met vertegenwoordigers van zondagsscholen op het vaste land ter bevordering van een verantwoord samengaan in deze nieuwe arbeid onder en met de jeugd.
De sneeuwbal ging rollen

Kenmerken

Datering:
1865-1995
Toegangstitel:
Inventaris van het archief van de Nederlandsche zondagsschool vereniging 1865-1995
Auteur:
N. Veldhuis
Datering toegang:
1983
Openbaarheid:
Er zijn enkele niet-openbare bestanddelen
Rechtstitel:
Opneming in beheer van een particulier, niet in eigendom verkregen
Omvang:
25,13 m zuurvrije dozen
Rubrieken: