820 Verzameling historisch werkmateriaal van de Gemeentelijke Archiefdienst Utrecht
Uitleg bij archieftoegang
Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.
Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:
• Kenmerken van het archief • Inleiding op het archief • Inventaris of plaatsingslijst • Eventueel bijlagen
De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.
De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.
De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.
Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.
820
Verzameling historisch werkmateriaal van de Gemeentelijke Archiefdienst Utrecht
Mr. J.W.C. van Campen (1899-1993) werd in 1929 chartermeester bij het gemeentearchief van Utrecht; van 1941-1964 was hij gemeentearchivaris. Onder de collectie die hij in 1976 aan de Gemeentelijke Archiefdienst Utrecht schonk (ca. 0,40 m1), bevonden zich stukken van G.A. Evers (1875-1962, conservator van de Universiteitsbibliotheek), die vermoedelijk bij hem in bewaring waren gegeven. Na het overlijden van de heer Van Campen in 1993 zijn twee dozen met aantekeningen en andere stukken uit zijn nalatenschap (0,60 m1) aan de Archiefdienst geschonken.