Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.
Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:
• Kenmerken van het archief • Inleiding op het archief • Inventaris of plaatsingslijst • Eventueel bijlagen
De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.
De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.
De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.
Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.
1206
Commissaris der Koningin in de Provincie Utrecht 1955-1985
Inventaris van het archief van de Commissaris der Koningin in de Provincie Utrecht 1955-1985
Auteur:
Archiefburo Voorzee
Datering toegang:
2003
Datering bewerking:
2014
Openbaarheid:
Stukken betreffende benoemingen van burgemeesters (inv.nrs. 523-578, 580-599, 654-675, 678-698, 811) jonger dan 75 jaar en stukken betreffende de verlening van koninklijke onderscheidingen (inv.nrs. 93-173, 241-399, 440-522) jonger dan 60 jaar, zijn in verband met de bescherming van de persoonlijke levenssfeer slechts toegankelijk na toestemming van de Rijksarchivaris in de provincie Utrecht.