Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.
Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:
• Kenmerken van het archief • Inleiding op het archief • Inventaris of plaatsingslijst • Eventueel bijlagen
De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.
De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.
De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.
Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.
Lijst van gemeenten ressoterende onder het Kantongerecht Utrecht N.B. Zie Staatsblad 347 van 10 augustus 1951.
Verklarende woordenlijst N.B. De lijst is overgenomen uit de inventaris van het archief van de arrondissementsrechtbank Rotterdam 1950-1979, door P. Ernst. Zie voor een gedetailleerde uitleg Fockema Andreae’s verwijzend en verklarend Juridisch woordenboek.
Inventaris van het archief van het Kantongerecht te Utrecht (1979) 1980-1989 (1990)
Auteur:
S. Schreur, Rechtbank Midden-Nederland
Datering toegang:
2019
Datering bewerking:
2020
Openbaarheid:
Op inv.nrs. 1-685, 688-692, 694-709 en 746 is met het oog op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer een openbaarheidsbeperking van 75 jaar van toepassing. Eerdere inzage in voornoemde inventarisnummers is slechts mogelijk na schriftelijke toestemming van de Rijksarchivaris in de provincie Utrecht