286-873936 Scans van de opgenomen foto’s en advertenties, per jaargang en per maand: jaargang 7, 1931-1932
Talrijk zijn de spoorlijnen, die in Utrecht samen komen. Ook vindt men er groote werkplaatsen vanwege de Ned. Spoorwegen, en voorts is er de administratie gevestigd. De geschiedenis van onze hoofdstad is dus wel sterk saâmgeweven met die van het spoorwegverkeer in Nederland. Onze fotograaf is eens een kijkje gaan nemen in en om de groote locomotievenloods, waar hij heel wat van zijn gading vond. Men bezie slechts deze pagina, welke geheel gewijd is aan het "verkeer door stoomvermogen".
onder foto's:
links: Hiernaast een abnormaal monster.
rechts: Hier klopt het hart van de ellenlange trein, die zich zoo straks in beweging zal zetten naar het hooge Noorden of ver naar het Zuiden. Al die kraantjes, hefboomen en manometers zouden een leek aan het duizelen brengen, maar de "meester" en zijn stoker voelen zich hier best thuis en weten er blindelings den weg.; Soort: onder- en bijschrift
286-873936 Scans van de opgenomen foto’s en advertenties, per jaargang en per maand: jaargang 7, 1931-1932
Talrijk zijn de spoorlijnen, die in Utrecht samen komen. Ook vindt men er groote werkplaatsen vanwege de Ned. Spoorwegen, en voorts is er de administratie gevestigd. De geschiedenis van onze hoofdstad is dus wel sterk saâmgeweven met die van het spoorwegverkeer in Nederland. Onze fotograaf is eens een kijkje gaan nemen in en om de groote locomotievenloods, waar hij heel wat van zijn gading vond. Men bezie slechts deze pagina, welke geheel gewijd is aan het "verkeer door stoomvermogen".
onder foto's:
links: De Nederlandsche Spoorwegen hebben in het buitenland een goeden naam; men weet dat in Holland treinverkeer beteekent: veilig verkeer. Niet het minst komt de eer daarvan toe aan het personeel, dat zijn verantwoordelijkheid beseft en zich van zijn moeilijke taak bewust is. Wij kiekten een vroolijk groepje spoormannen vóór de locomotievenloods.
rechts: Als de zon zoo roostert, dat men van een hittegolf gewaagt, is een opfrisschertje op z'n tijd niet te versmaden. Hoe de spoormannen zich in zulk een geval weten te behelpen, ziet men hierboven. Het plaatje spreekt wel voor zichzelf!; Soort: onderschriften
286-873936 Scans van de opgenomen foto’s en advertenties, per jaargang en per maand: jaargang 7, 1931-1932
Talrijk zijn de spoorlijnen, die in Utrecht samen komen. Ook vindt men er groote werkplaatsen vanwege de Ned. Spoorwegen, en voorts is er de administratie gevestigd. De geschiedenis van onze hoofdstad is dus wel sterk saâmgeweven met die van het spoorwegverkeer in Nederland. Onze fotograaf is eens een kijkje gaan nemen in en om de groote locomotievenloods, waar hij heel wat van zijn gading vond. Men bezie slechts deze pagina, welke geheel gewijd is aan het "verkeer door stoomvermogen".
onder foto's::
boven: Foto rechts: Ook verrasten wij den smid nog bij zijn arbeid. Hij was bezig een vlampijp te maken, en men kan wel zien dat de vonken er afvlogen. In de technische afdeeling der spoorwegen is de smid nog steeds een man van gewicht, ondanks de voortschrijdende electrificatie.
onder: Als u en ik brandstof opdoen, dan wordt die keurig in zakken binnengebracht en overgestort. Maar de tenderwagens der locomotieven zouden aan die onnoozele zakjes niet veel hebben; de brandstof gaat er met wagens vol in, door middel van een electrische kraan. Op die manier zou uw schuurtje of kelder gauw gevuld zijn, niet?; Soort: onder- en bijschrift
286-873936 Scans van de opgenomen foto’s en advertenties, per jaargang en per maand: jaargang 7, 1931-1932
Talrijk zijn de spoorlijnen, die in Utrecht samen komen. Ook vindt men er groote werkplaatsen vanwege de Ned. Spoorwegen, en voorts is er de administratie gevestigd. De geschiedenis van onze hoofdstad is dus wel sterk saâmgeweven met die van het spoorwegverkeer in Nederland. Onze fotograaf is eens een kijkje gaan nemen in en om de groote locomotievenloods, waar hij heel wat van zijn gading vond. Men bezie slechts deze pagina, welke geheel gewijd is aan het "verkeer door stoomvermogen".
onder foto:
Foto hieronder: Het zoo de moeite loonen om eens na te gaan, hoeveel ton steenkool er wel op één dag in de onverzadigbare haarden van onze jumbo's verdwijnen. Men kan er van op aan, dat dit geen gering getal zou zijn; elken dag rijden de wagons met het "zwarte goud" naar alle belangrijke knooppunten van het Nederlandsche spoorwegnet.; Soort: bovenschrift
286-873936 Scans van de opgenomen foto’s en advertenties, per jaargang en per maand: jaargang 7, 1931-1932
Talrijk zijn de spoorlijnen, die in Utrecht samen komen. Ook vindt men er groote werkplaatsen vanwege de Ned. Spoorwegen, en voorts is er de administratie gevestigd. De geschiedenis van onze hoofdstad is dus wel sterk saâmgeweven met die van het spoorwegverkeer in Nederland. Onze fotograaf is eens een kijkje gaan nemen in en om de groote locomotievenloods, waar hij heel wat van zijn gading vond. Men bezie slechts deze pagina, welke geheel gewijd is aan het "verkeer door stoomvermogen".
onder foto's:
links: Zonder steenkool kan de locomotief niet rijden, dat weet wel iedereen. Maar ook het water is bij de stoomvorming een onmisbaar element. Gelukkig is de pomp onuitputtelijk; hoe dorstig Jumbo soms ook is, hij wordt steeds voldoende gelaafd.
rechts: Zóó ziet men een locomotief niet elken dag! De voorplaat, die de zoogenaamde rookkamer afsluit, is wagenwijd opengezet, en gunt ons een kijkje in het inwendige van den ijzeren reus, waarin zich de eeuwigdurende strijd tusschen vuur en water afspeelt.; Soort: onderschriften
286-873936 Scans van de opgenomen foto’s en advertenties, per jaargang en per maand: jaargang 7, 1931-1932
Talrijk zijn de spoorlijnen, die in Utrecht samen komen. Ook vindt men er groote werkplaatsen vanwege de Ned. Spoorwegen, en voorts is er de administratie gevestigd. De geschiedenis van onze hoofdstad is dus wel sterk saâmgeweven met die van het spoorwegverkeer in Nederland. Onze fotograaf is eens een kijkje gaan nemen in en om de groote locomotievenloods, waar hij heel wat van zijn gading vond. Men bezie slechts deze pagina, welke geheel gewijd is aan het "verkeer door stoomvermogen".
onder foto:
Met zijn langgerekte oliespuit geeft de meester - zoo wordt de machinist in de wandeling genoemd - zijn ijzeren kameraad een kleine hartversterking. Straks, als de drijfstangen in razende snelheid op en neer gaan, komt het beschermende olielaagje goed te pas!; Soort: onderschrift
Literatuur: "De revisieloods te Amsterdam - een der steunpilaren van ons bedrijf!", in: Nieuw Spoor, april 1950, blz. 112-113 (bibl. HUA NST 9, jrg. 1950).
260-872993 Scans van de opgenomen foto’s en advertenties, per jaargang en per maand: jaargang 5, 1929-1930
rechts: Op de bazar bevond zich ook een stand, betrekking hebbende op het herstellingsoord zelve. Men kon er foto's bewonderen, statistieken bestudeeren, en inlichtingen ontvangen over de bereikte resultaten.; Soort: onderschriften
260-872993 Scans van de opgenomen foto’s en advertenties, per jaargang en per maand: jaargang 5, 1929-1930
rechts: Wij kiekten het bestuur der vereeniging, welke door middel van haar herstellingsoord te Vorden aan vele spoorwegmannen kracht en gezondheid heeft hergeven. De overige dames en heeren op deze foto zijn de nijvere helpsters en helpers, die er allen het hunne toe hebben bijgedragen, om de bazar te doen slagen.; Soort: onderschriften
212-870460 Scans van de op de beeldbank opgenomen foto’s en advertenties, per jaargang en per maand: jaargang 1 , 1925-1926