816 Nederlandse Hervormde gemeente te Utrecht, diaconie
Uitleg bij archieftoegang
Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.
Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:
• Kenmerken van het archief • Inleiding op het archief • Inventaris of plaatsingslijst • Eventueel bijlagen
De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.
De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.
De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.
Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.
816
Nederlandse Hervormde gemeente te Utrecht, diaconie
Vereniging tot hulp van protestantse weduwen te Utrecht
laatste wijziging 23-12-2010
Deze vereniging werd op 8 december 1872 opgericht met als doel het bouwen en beheren van goedkope woningen voor protestantse weduwen.
De vereniging bezit 23 woningen aan de Oudwijkerveldstraat (nrs. 14-58), die bekend staan onder de naam Protestants Weduwenhofje. Aanvankelijk behoorden hierbij ook nog twee woningen in de Hofstraat (nrs. 8 en 10).
Men kon lid worden van de vereniging door middel van een jaarlijkse bijdrage of een bedrag ineens (in 1872 resp. ƒ 2,50 en ƒ 25,=).
In 1949 verzocht het verenigingsbestuur het Moderamen van de Diaconie het beheer van het weduwenhofje over te nemen. Door lid van de vereniging te worden, konden de diakenen tot bestuursleden worden gekozen. Dit gebeurde en sindsdien werd het hofje in feite door de Diaconie beheerd. De vereniging had buiten het bestuur nauwelijks meer leden.
In 1953 wilde men er toe overgaan om de vereniging op te heffen en haar eigendommen als schenking aan de Diaconie over te dragen. * Omdat de fiscus echter geen vrijstelling van betaling van schenkingsrecht en overschrijvingskosten wilde verlenen, ging deze overdracht niet door. Tot op de huidige dag wordt het hofje door de Diaconie beheerd onder de dekmantel van de vereniging.
Notulen vergaderingen College van Diakenen, 24 september 1953, inv.nr. 49.