Wilt u voor uw onderzoek een origineel archiefstuk inzien? U kunt met ons nieuwe digitale aanvraagformulier meteen een reservering maken. Het Utrechts Archief biedt online bezoekers hiermee een nieuwe en gebruiksvriendelijke manier om vanuit huis archiefstukken aan te vragen.

Hoe werkt het?
Een reservering maken is heel eenvoudig. Wanneer u één of meer inventarisnummers wilt reserveren, klikt u rechts onderin de pagina op “Archiefstuk reserveren”:

icoontje popup

Open het aanvraagformulier en vul de benodigde gegevens in. Heeft u nog geen bezoekersnummer? Vul dan 12345 in en neem bij uw bezoek een geldig legitimatiebewijs mee. Daarmee maken wij een bezoekerspas aan voor u. U kunt een online aanvraag doen voor inzage op woensdag, donderdag en vrijdag. Bekijk ook ons handige stappenplan

Over de status van uw reservering houden we u via e-mail op de hoogte. Niet alle inventarisnummers komen namelijk in aanmerking voor een online reservering. Het kan bijvoorbeeld zijn dat een archiefstuk nog niet openbaar toegankelijk is of dat er auteursrecht op rust. Bekijk hiervoor onze uitleg over openbaarheid en auteursrecht.

Wat verandert er?
De vorige module voor aanvragen – met een envelopsymbool bij een inventarisnummer – bood te weinig mogelijkheden om het aanvragen op een gebruiksvriendelijke manier in te richten. Omdat we ons nieuwe formulier goed willen testen, is het wel nog tot 1 november mogelijk om op de deze manier digitaal een archiefstuk aan te vragen. Na 1 november kunt u uw online reservering alleen nog via het aanvraagformulier doen.

We zijn benieuwd naar u vindt van deze nieuwe manier van digitaal aanvragen. Ziet u ruimte voor verbetering? Laat het ons weten via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..