Bezoek op afspraak en archiefstukken aanvragen

Sinds de maatregelen tegen het coronavirus van kracht zijn, is onze studiezaal gesloten. Het is nog niet bekend vanaf wanneer onze studiezaal weer ‘gewoon’ open zal zijn. Om toch weer onderzoek mogelijk te maken, starten wij op dinsdag 19 mei voorzichtig met bezoek-op-afspraak. Vanaf 26 mei gaat onze studiezaal open op:

  • dinsdagen op de volgende dagdelen: 9:00-12:45 en 13:15-17:00 uur. Let op: wilt u dinsdag 2 juni stukken inzien? Stuur ons uw verzoek vóór donderdag 28 mei 12:00 uur (i.v.m. Pinksteren). 
  • donderdagen op de volgende dagdelen: 9:00-12:45, 13:15-17:00 en 17:30-21:00 uur.

We hanteren een maximum van 10 bezoekers tegelijkertijd per dagdeel. Uw bezoek verloopt dus een beetje anders dan normaal. We hebben uw hulp nodig om alles zo soepel en veilig mogelijk te laten verlopen. Loop daarom dit stappenplan door: 

  1. Bedenk eerst goed of het wel nodig is om naar het archief te komen, vraag het na via onze chat of e-mail als u er niet uit komt.  Een deel van de collectie komt namelijk niet in aanmerking om op de studiezaal bekeken te worden:

  2. Bedenk welke dinsdag of donderdag én welk dagdeel u wilt komen. Noteer ook welke (maximaal 3) inventarisnummers u wilt bekijken. Zet dit in een Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Weten hoe u inventarisnummers vindt? Kijk dan hier. We willen u vragen uw verzoek vóór 12:00 uur op de voorafgaande dag in te sturen. Wilt u bijvoorbeeld dinsdag een bezoek afleggen? Stuur uw verzoek dan uiterlijk maandag 12:00 uur in. U krijgt dezelfde middag nog bericht van ons. 
    Let op: wilt u dinsdag 2 juni stukken inzien? Stuur ons uw verzoek vóór donderdag 28 mei 12:00 uur (i.v.m. Pinksteren).
  3. Wij beoordelen uw verzoek op haalbaarheid en koppelen dat aan u terug via de mail. Niet iedereen kan dus zomaar een afspraak maken. Onze studiezaalmedewerkers bepalen in deze fase per dag en aanvraag of een afspraak mogelijk is
  4. Neem uw archiefpas of geldig legitimatiebewijs mee.
  5. Wilt u tijdens uw bezoek zelf aanvullend onderzoek doen? Neem dan een laptop of tablet mee. De computers en microfiche apparaten op onze studiezaal zijn afgesloten. 

Openbaarheid en beschikbaarheid van archieven

De meeste van onze archieven en collecties zijn openbaar en kunt u online of in de studiezaal raadplegen. Soms kan het zijn dat er een beperking op de openbaarheid is. Bijvoorbeeld wanneer een stuk of een archief privacygevoelige informatie over nog levende personen bevat. Wanneer u niet-openbare archiefstukken wilt inzien, kunt u vooraf per e-mail een verzoek indienen via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., waarna u een ontheffingsformulier wordt toegezonden.
Er zijn ook archieven die we vanwege ruimtegebruik niet in onze eigen depots bewaren. U kunt deze archieven momenteel helaas niet inzien. 


Toegankelijkheid

Het Utrechts Archief heet iedereen van harte welkom. Onze studiezaal op de Alexander Numankade 199 is grotendeels toegankelijk voor bezoekers met een beperking. Het onderzoek doen via onze studiezaalwebsite en in de archieven is nog niet voldoende toegankelijk. Daarom helpen onze medewerkers u graag tijdens uw bezoek. Het (invaliden)toilet bevindt zich direct na binnenkomst rechts. Het is ook mogelijk een bezoek te brengen met een blindengeleide- of hulphond. Heeft u vragen over uw bezoek aan de studiezaal, mail dan naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of stel uw vraag via de chat. 


Route


Openbaar vervoer

Vanaf Utrecht Centraal station neemt u lijn 4 (Voordorp) richting halte Eykmanplein, deze halte is ook bereikbaar met de bus vanaf station Utrecht Overvecht. U kunt ook vanaf Utrecht Centraal een van de vele bussen naar halte Oorsprongpark nemen, vanaf daar is het 9 minuten lopen. Plan hier uw route

 


Verzoek tot digitalisering

Vindt u wel een archiefbeschrijving maar geen afbeeldingen van de stukken? Dan kunt u online een verzoek indienen tot digitalisering. Bekijk hiervoor ons stappenplan.
 

Faciliteiten

Momenteel zijn de faciliteiten in onze studiezaal afgesloten vanwege de maatregelen tegen het coronavirus. Onze medewerkers helpen u tijdens uw bezoek zo goed mogelijk op weg. Ook is het mogelijk om zelf op uw tablet of laptop te werken.  


Tarieven & huisregels

Voor het digitaliseren van een archiefstuk of om uitgebreid onderzoek te laten doen, werken we met vaste tarieven. Archiefstukken zijn vaak oud en daardoor kwetsbaar. We vinden het belangrijk om deze met zorg te behandelen. Daarom hebben we een aantal huisregels opgesteld

Bekijk onze tarieven   Bekijk onze huisregels